Mens och alkohol
23.04.2022
Hej! Varför ska man inte dricka då man har mens? Och om man gör det varför blir mensen typ 3 gånger värre? Jag har hört från mina vänner och deras rekommendationer att inte supa under mens men som vanligt lyssnar jag inte så jag drack igår och jag fick sån extrem mensvärk och magen mår bokstavligen skit…jag brukar hantera alkohol bra men igår typ dog jag innerst inne det gjorde så ont bara för att jag har mens

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.04.2022
Hej,
Kroppen reagerar lite annorlunda på alkohol då man har mens (givetvis beroende på vad man dricker och hur mycket) men alkohol påverkar kroppens vätske- och saltbalans, och speciellt under tiden man har mens så kan detta leda till att man blir mer påverkad och känner mer av de negativa effekterna av alkohol än man annars skulle göra. Sen är det ganska individuellt huruvida man tycker att själva mensvärken blir värre av alkoholen eller inte.
I största allmänhet skall man komma ihåg att det finns väldigt få positiva effekter på kroppen med att dricka alkohol, så det är främst en bra sak att du dricker med försiktighet - både då du har mens och då du inte har det.
Kram,
Tessi