Menscykel 82 dagar ?
15.07.2020
Hej!
Jag har försökt googla på nätet hit o dit men hittar ingen med samma "problem" så vänder mig hit.
Min menscykel är 82 dagar lång nu och när den passerar 60 dagar börjar man ju nog fundera vad som är fel. Är det bara att vänta och se om mensen kommer?
Har haft lite molande värk nu som då men redan när den var vid 30 dagar, det kommer och går men ingen mens. Har tagit 1 test och det var negativt. Hoppas ni kan få fram något o hjälpa på något sätt haha.
Tack på förhand! 82dgr and still going strong

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.07.2020
Hej,
Jag förstår att det är irriterande då mensen är så hoppig som den är i ditt fall, men trots att din menscykel är betydligt längre än för de flesta så har den ändå en viss regelbundenhet. Och det är ju en bra sak eftersom det trots allt tyder på att den fungerar som den ska - den är bara lite längre.
Oftast brukar man inte börja undersöka vad det beror på att mensen är sen innan den har varit borta i över 6 månader, och det beror helt enkelt på det att det är så pass vanligt att mensen är oregelbunden. Det behöver med andra ord inte betyda att någonting är fel. Det är bra att du antecknar när du har mens, så är det lättare att se ett mönster i det.
Med tanke på din ålder och att du är sexuellt aktiv så tycker jag att du bra kan boka en tid till en gynekolog så att du får diskutera saken. örja med att ringa till preventivrådgivningen på din hemort. Gynekologen kan undersöka dig och kolla att allting ser ut som det ska, och vid behov kan det tas blodprov eller ultraljud. Skulle det vara så att gynekologen anser att någonting behöver göras så finns det mediciner man kan ta för att starta mensen.
Så mitt förslag är att du bokar en tid, så får ni ta det vidare därifrån.
Kram
Tessi