Mensvärk
09.02.2020
Hej. Jag har under de senaste åren haft menssmärtor som inte bara sitter i magen och i nedre delen av ryggen, men också typ i framlåren/benen? Det är värre när jag står eller går, och när det är som värst måste jag sitta ner ofta p.g.a. att det är så jobbigt. Det känns typ som att musklerna spänner sig konstant, vilket känns mycket ansträngande. Känner oftast såhär de första dagarna av mensen när den är som rikligast.
Vad kan detta bero på och är det något jag borde kolla upp? aj

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.02.2020
Hej,
Det är varken ovanligt eller oroväckande fast man känner av mensvärken på andra sätt än bara i magen. Hela kroppen är trots allt samma system, så det påverkar hela kroppen - och kan påverka olika personer på helt olika sätt. Jag kan inte svara på varför det i ditt fall är i låren och benen du känner av det, men jag tycker inte att det låter oroväckande. Du skriver att du ibland måste sätta dig ner för att det känns så jobbigt, men jag tror inte heller att det är skadligt att du rör på dig och på det sättet får musklerna/kramperna under kontroll genom att du använder dem.
Värkmediciner kan du ta vid behov, och i övrigt skall du försöka att äta/dricka och vila tillräckligt. Det är givetvis bara du själv som vet exakt hur jobbigt det är med värken, så vid behov tycker jag att du skall tala med en läkare som kan skriva ut receptbelagda värkmediciner till dig. Dessa är inte nödvändigtvis "starkare" än vanliga värkmediciner men de kan fungera bättre på just den typen av smärta som du upplever.
Sköt om dig!
Kram
Tessi