Orligt fast det troligtvis inte är något
06.07.2022
Idag är jag orolig for leukemi (varför jag ens tänker på det är att en av mina kompisar hade det när han var liten) de symtomen jag har är svullna lymfkörtlar över hela kroppen och en infektion i ljumsken (ljumsksvamp eller något eksem) och idag hade jag lite ont i magen och under något revben säkert bara något träningsgverk.
Det jag också kan säga är att jag var till en läkare för några månader sedan inte för att jag var rädd för leukemi men jag visade då min lymfkörtlar och mitt sår i ljumsken, jag for sedan till blodprov på grund av lymfkörtlarna men här gjorde jag ett stort misstag och det var att googla resultaten av blodprovet där allt som hade över normala procentenheter enligt google kunde vara leukemi men där stog det också att det vanligaste orsaken var virusinfektioner och det är inte i sig konstigt eftersom att jag blev sjuk i halsen dagen efter och enligt min läkare tyckte hon att det så normal ut.
Sen lite fakta om de där lymfkörtlarna är ju att jag, min lillebror och pappa har svullna lymfkörtlar som inte försvinner, det skulle vara kul och veta varför (Det kan ju inte var jätte farligt när pappa har känt sina i snart 30 år)
Sedan har jag ju från idag morgen lite värk i vänstra rebven eller mer mot muskeln under revbenet jag vet inte exact vilket det är av dom, det kommer väl nog troligtvis försvinna snart?
Dessutom pissade jag i en lite svagare stråle idag, men visst beror det bara på hur pissnödig man är, alltså ju mindre piss dessto svagare stråle?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.07.2022
Hej,
Jag tror att du kan vara alldeles lugn. Du skriver att du har visat dina lymfkörtlar för en läkare som både undersökte dig och tog ställning till dina provsvar. Eftersom läkaren inte fann någon anledning till oro så tycker jag inte att du heller skall göra det.
De olika symtom du beskriver kan bero på helt andra saker. ALLA människor har nån gång diffus värk i olika delar av kroppen som de inte vet vad den beror på, och det innebär ju inte att alla människor går omkring med en allvarlig sjukdom utan helt enkelt att kroppen lever och påverkas av saker vi gör. Värken vid ditt revben kommer troligtvis från en muskel eller ett muskelfäste precis som du skriver, och det att man kissar med svagare stråle en dag kan precis som du själv skriver bero på att man helt enkelt inte har lika mycket urin som skall ut. Som enskild (eller ens upprepad) händelse är det inte ett tecken på en allvarlig underliggande sjukdom för en person i din ålder.
Olika personers lymfkörtlar reagerar lite olika, beroende på många olika saker. Men slappna av och lita på att läkaren som undersökte dig vet vad hen gjorde. Annars får du helt enkelt boka en ny tid till läkare, för det finns ingen vinning i att du går omkring och oroar dig över någonting som högst sannolikt är helt onödigt - precis som du skriver själv.
Kram,
Tessi