P-piller
10.05.2022
Hej, jag går på p-piller sorten Zoely och har gjort det ca 1 år. Idag fick jag en mellanblödning mitt i en karta, ska ja fortsätta ta pillrena i kartan? Eller ska jag låta det blöda färdigt? Har tagit graviditetstest och det är negativt.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.05.2022
Hej,
Jag tycker att du skall fortsätta äta kartan till slut för enkelhetens skull, även om det potentiellt betyder att du blöder ett par veckor. Alternativet är att du tar paus nu och släpper fram blödningen men då är du ju inte längre skyddad och måste använda ett annat skydd under pausen och tills du igen ätit 7 tabletter av den nya kartan.
Så lättast är det kanske att du fortsätter med pillren enligt anvisningarna. Om det skulle börja upprepa sig varje månad att du får mellanblödningar så kan du kontakta preventivrådgivningen och fundera med barnmorskan, men det är möjligt att det var en engångsföreteelse så försök ha tålamod.
Kram,
Tessi