P ring
18.03.2020
Hejsan!
Jag har ett sådant problem att jag sätts i karantän imorgon och har glömt att hämta it ny p ring. Ska sätta in den nästa onsdag och slipper ur karantänen fredagen efter. Jag tog ut ringen igår (onsdag) och hade sex i tisdags. Eftersom jag inte har möjlighet att lägga in en ny ring nu på onsdag som det är tänkt, är det risk att jag då blir gravid?
Sen en annan fråga. Har inga planer att sluta med p ringen men blir nästan illa tvungen nu då jag inte kan hämta ut en ny. Kan jag sätta in en ny direkt jag har möjlighet att hämta ut en ny eller måste jag vänta med det? Tacksam för svar! anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.03.2020
Hej.
Finns det någon möjlighet att du kunde be någon annan hämta ut dina ringar? Du är för visso i karantän, men det innebär ju inte att alla andra är det. Kanske du kan kontakta apoteket och fråga dem hur du kan lösa situationen? Jag tror inte att det skulle vara ett problem att du bad någon annan, som inte är i karantän, att hämta ut dina ringar från apoteket om personen har med sig ditt KELA-kort.  I vissa kommuner har också t.ex. röda korset startat en hjälp-service där de kan sköta ärenden åt en om man själv är i karantän. Kolla upp vilka möjligheter det finns i just din kommun (finns kanske annonserat på facebook eller instagram).
Jag tror inte att du behöver oroa dig över att du skulle bli gravid trots att du hade sex dagen innan du tog ut ringen - men det orsakar förstås en del "onödigt" krångel om du avbryter användningen nu.
Jag föreslår att du börjar med att kolla om du har någon kompis eller familjemedlem som inte är i karantän som kan hämta ut dina mediciner. Hen måste antagligen ha ditt kela-kort men det räcker ju med att du lägger ut det på trappan så kan hen hämta det. I nuläget finns det nog många saker som måste skötas på nya sätt, så det gäller bara att vara kreativ. Jag tror nog att det löser sig.
Kram
Tessi