Sex
11.05.2022
Hej jag har nyss börjat ha sex med min flickvän. Jag har alltid kommit då vi gjort det, men hon har inte gjort det ännu. Ett problem är att jag kommer väldigt snabbt (inom 5 min) och efter det blir jag slak och då kan vi inte fortsätta.
Detta är förstås väldigt tråkigt eftersom vi båda vill ha sex längre. Vad kan jag göra? Kan man fortsätta vara hård efter att man kommit? Varför kommer jag snabbt?
Sundomkillen Sundomkillen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.05.2022
Hej,
Det är inte alls ovanligt att killar kommer ganska snabbt då de nyligen har börjat ha sex. Sex ÄR spännande, och är man väldigt upphetsad så kan det vara svårt att kontrollera och hålla tillbaka sin utlösning - hur gärna man än skulle vilja hålla på länge. Det är ganska få killar som kan fortsätta ha stånd efter att de fått orgasm eftersom orgasm och utlösning för de allra flesta hänger ihop.
Du skriver att din tjej inte ännu har kommit, och beroende på hur ni har sex så är det inte alls konstigt att hon inte kommer enbart genom penetrativt sex. Nästan alla tjejer behöver någon form av klitorisstimulering för att få orgasm - så bara "in-ut" räcker ganska sällan för att en tjej skall få orgasm. För tjejer kan det också mentalt vara en högre tröskel att få orgasm tillsammans med en partner, så det kan vara någonting som kräver lite tid.
Det jag föreslår att ni gör är att ni först fokuserar på tjejen och hennes njutning. Fundera över vad hon behöver för att komma. Kan hon komma på egen hand? Kan du smeka eller slicka henne tills hon kommer? Orgasmen måste inte nödvändigtvis ske under samlaget utan kan ske under förspelet eller efter att du har kommit bara man "orkar" fortsätta. Kom ihåg att det inte finns något manuskript för hur sex skall gå till utan ni bestämmer helt själva i vilken ordning ni gör saker och på vilket sätt.
Om ni först koncentrerar er på din flickvän och på hennes njutning/orgasm så gör det inte heller lika mycket fast själva samlaget inte håller på så länge. Rent statistiskt så är det inte alls ovanligt att ett penetrativt samlag räcker 5 minuter, utan det är faktiskt ganska vanligt. Men det är någonting som du själv kan träna på att hålla ut längre. Det kan du t.ex. göra genom att pausa då du känner att du börjar närma dig orgasm. Men med tanke på din ålder och att ni just har börjat på så tror jag att det kan lösa sig helt av sig själv med tiden.
Fortsätta att njuta och lära känna varandra. Hitta sådana lösningar som passar just er och jämför inte ert sexliv med sådant som ni kanske har hört eller sett på film. Och fråga på nytt om någonting känns oklart.
Kram,
Tessi