Självmord
15.05.2022
Hej! Jag har under flera år levde med depression, har under senaste tiden ’Mått bättre’ jag gråter inte lika mycket och har ingen ångest. Men istället har jag fått grova självmordstankar, ända det jag tänker på är det. Jag gör inget på dagarna heller och orkar inte med skola för jag kommer ändå att dö sen

Ungdomsinformatör Kix svarar
23.05.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Ledsen att höra att du upplever självmordstankar, de kan vara väldigt jobbiga att ha, också eftersom det rent allmänt kan kännas skrämmande att tänka på döden. Jag är dock glad att du överlag känner att du mått bättre, och att ångesten känns lättare.
Ibland kan det vara att när man är riktigt deprimerad så känner man inte så mycket. Man kan uppleva sig vara något ”avstängd” både i tankar, ork, och känslor. Det kan vara en sorts ”överlevnadsförsvar” för hjärnan att stänga av, när det är för mycket för att orka ta in. Därför kan det ibland vara så att när man börjar må bättre så kommer plötsligt en hel massa annat in i bilden, sånt som man inte tänkt på/känt förr men som kanske legat och bubblat i ens undermedvetna ett tag. Man kan förenklat säga att detta är för att hjärnan nu ”har ork” att lyfta fram sånt och börja bearbeta. Det är bl.a. på grund av detta som det är jättebra om man har någon professionell människa att jobba med även under tillfrisknandet från depression, och inte endast medan man är som mest deprimerad. Så att man har någon att bolla alla nya tankar och känslor med som kan dyka upp och i sin tur påverka ens mentala hälsa negativt.
Så mitt största råd till dig är att prata med någon om de tankar du har. Du ska inte skämmas för att ta upp dem med någon, självmordstankar är inget man behöver ha skam över. Människor som jobbar med mental hälsa ska dessutom vara skolade och vana att prata om sådana ämnen. Oftast är självmordstankar inte ett tecken på att man på riktigt vill dö, utan att man behöver hjälp för att orka leva. Ta dig till sån hjälp, så att du får andra perspektiv på din situation, och nya lösningar. När man mår psykiskt dåligt så kan ens egen förmåga att hitta nya lösningar vara tillfälligt lite nedsatt. Självmord kan då börja kännas som en sorts lösning, fast det inte är det.
Det som du kan göra själv för ditt mående är att i mån om möjligt försöka hålla dina rutiner. Ät regelbundet, sov regelbundet, och försök där emellan komma dig ut för att röra på dig lite, exempelvis promenader. Hjärnan mår bra av rutiner. Försök att också undvika alkohol och andra dylika substanser som ”mixtrar” med hjärnans kemikaliebalans. Umgås med människor som du tycker om.
HÄR hittar du också en lista som Decibel har gjort på olika ställen i nejden där man kan få hjälp och stöd i olika svåra situationer. Exempelvis numret till kristelefonen.
Du är för ung ännu för att ha fått perspektiv på tiden och hur mycket tid kan ändra på saker, men jag vill säga dig att du har många fina år framför dig! Våga ta emot hjälp nu och kämpa för att nå din framtid, så att du kan dö rofullt sen när du är gammal och full med värdefulla minnen.
Jag önskar dig allt gott.
Kram, Kix