Skiljas
22.03.2020
Hej, i somras berättade mina föräldrar att de skulle skilja sig. Det var i början av juni 2019 och just nu är det mars 2020 det har alltså gått 9 månader sedan dess. Men varje gång som jag ska till mammas eller pappas så gråter jag för att jag tycker att det är jobbigt, och jag gråter nästan 1 gång per vecka. Jag vet inte om jag lider av ångest eller om jag borde prata med någon. Min mamma har sagt att jag kan prata med kuratorn om jag vill, men jag vet inte. Jag undrar om det kommer gå över att jag mår så här eller om jag borde prata med någon???
Cecilia Yrttiaho

Ekonom och utvecklingspsykolog Cecilia svarar
31.03.2020
Hej!
Vad tråkigt att du har varit tvungen att gå igenom en så här tråkig sak. :( Skilsmässor är ju tyvärr väldigt vanliga idag och det är en sorgeprocess för alla inblandade. Som barn i ett skilsmässohem vill man kanske att allt ska vara som förr och tycker att det är jobbigt med två hem, omställningar, nya rutiner och så vidare. Men förhoppningsvis har du fått en mamma och en pappa som nu mår bättre, eftersom de kände att de inte mådde bra av att leva tillsammans längre.
Jag tycker absolut du ska prata med kuratorn. Hon eller han har säkert erfarenhet av andra ungdomar som går igenom samma sak och kan hjälpa dig att sortera dina tankar. Tiden läker också sår, så fast det inte känns så nu så kommer även den här omställningen att bli en naturlig del av ditt liv.
Ta kontakt med kuratorn på din skola, sköt om dig och var rädda om varandra.
Kram C