Skippar orgasm
29.05.2020
Hej! Jag har ett problem. Alltså jag har alltid själv kunnat få mig att komma t.ex om jag använder duschen men nu på sistone är det som att det ”skippar” klimax. Jag menar det är skönt först och bygger upp men sen kommer det bästa aldrig och jag börjar typ rycka. Är det konstigt? Hur kan jag få det att gå om? ?¿

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.06.2020
Hej,
Det är inte alltid helt lätt att veta varför orgasmer kan kännas olika från en period till en annan, men jag tror inte att det handlar om ett fysiskt "fel" utan snarare om att du är mer stressad. Sexualiteten och hela den sexuella driften kan också variera från en period till en annan - så det är bara rimligt att anta att kroppen också har olika perioder. Det betyder inte att det alltid kommer att vara så.
Kanske skulle det vara bra om du testade på ett annat sätt att onanera, t.ex. med en vibrator? I t.ex. Citymarket säljer de en serie vibratorer som heter "Smile Makers". De finns i samma hylla som kondomer och glidmedel. Annars är ju nätet ett bra ställe att beställa hem vad som helst, men det kan vara krångligt om man inte har kreditkort.
I övrigt så tror jag att du skall försöka slappna av och koncentrera dig på att hitta upphetsningen, då tror jag att orgasmen kommer att vara starkare. Om man onanerar mer "av gammal vana" för att uppnå samma känsla varje gång så blir det lätt mer som en hushållssyssla. Försök istället att hitta nya sätt, och lära dig nya saker om din kropp. Och ha tålamod, din kropp gör sitt bästa.
Kram
Tessi