Socionom inom småbarnspedagogik
03.07.2020
Hej. Jag undrar vad som är skillnaden mellan en socionom inom småbarnspedagogik och en lärare inom småbarnspedagogik. Förut kunde ku en socionom med inriktning småbarnspedagogik också jobba som barnträdgårdslärare, men i och med den nya lagen är ju detta inte möjligt. Så vad är skillnaden idag?? ????

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.07.2020
Hej,
Mycket riktigt så innebär ny lagstiftning att en socionom inte har befogenhet att arbeta som barnträdgårdslärare, vilket ju ändå inte innebär att man inte skulle kunna jobba på dagis som socionom, men arbetsuppgifterna och yrkesbenämningen är en annan.
Vad det beror på att de ändrade lagstiftningen kan jag inte riktigt svara på. Vissa hävdade att man med barnträdgårdslärarutbildning är bättre utrustad att förstå småbarnspedagogiken som behövs då man leder verksamheten på ett daghem, medan andra givetvis inte höll med utan menade att en socionom med rätt inriktning kan utföra arbetet lika bra.
Skillnaden är kanske den att socionomutbildningen är bredare, medan barnträdgårdslärarutbildningen är mer riktad. Den praktiska skillnaden är alltså främst den att om man redan i det skedet man väljer studier vet att man vill jobba med ledande uppgifter på ett daghem så lönar det sig kanske att studera till barnträdgårdslärare, medan om man ännu är osäker och vill hålla sig öppen för olika alternativ så är socionom ett bra val.
Hälsningar,
Tessi