Sommarjobb
09.02.2018
Hej,
jag ringde till en butik och frågade om man kunde få sommarjobb där men tydligen måste man göra en ansökan via internet eller skriva en själv. Var ska man göra internet ansökningen och hur ska man skriva en egen? Axel S

Ungdomsinformatör Ida svarar
16.02.2018
Hejsan!
För att hitta lediga jobb så kan du klicka på länken här. Tyvärr hittar jag ingen annons för den butiken som du vill söka jobb till. Så det vore kanske bäst att skriva arbetsansökan och CV och föra in den till butiken. Du kan kolla sidan lite nu som så och se om det kommer en annons just för de stället. Ifall det kommer en annons så för att söka till den tjänsten så går du in på annonsen och längst ner på sidan finns "fyll i ansökan".
En arbetsansökan är som ett brev som beskriver dig. Skriv vem du är och vad du tycker om att göra, samt vilka styrkor du har. Här kan du fundera på vilka styrkor som kan vara bra i de jobb som du söker. Du kan också skriva en CV, som innehåller dina kontaktuppgifter och tidigare arbetserfarenheter, utbildning eller om du tagit någon kurs.  Om du vill se hur en CV och en arbetsansökan kan se ut så kan du googla, så kan du ta någon som mall för att komma igång.
Det är nog bra om du går själv till butiken och lämna över dem, och förhoppningsvis får du träffa chefen. Då kan du ha en större chans att få sommarjobbet, eftersom den personen har träffat dig.
Lycka till! :)
Hälsningar Ida