Sommarjobb
22.01.2019
Hej. Var kan man ansöka om sommarjobb och hur ska man göra? Skulle behöva tips om till vilka ställen man kan söka sommarjobb och om man kan gå och lämna in ett CV eller om man borde ansöka på nätet osv. Helst runt Pedersöre/Jakobstad området. Tjej, 17 år.

Ungdomsinformatör Ida svarar
28.01.2019
Hej!
Roligt att du funderar över sommarjobb. Du är ute i god tid, vilket är super!
Det är varierande hur företag tar emot sina jobbansökningar, vissa har elektroniska formulär som man skall fylla i, via mail eller att man för in en CV. Jag skulle föreslå att du åker och besöker de ställer dit du vill söka alternativt ringer. Fastän inte företaget har ut någon sommarjobbsannons så går det helt bra att ringa/besöka endå. De gäller bara att man vågar och att man ringer flera ställen. För det är sällan man får jobb vid första stället som man tar kontakt.
-          Mataffärer så som t.ex. Citymarket och Prisma (vet att dom har nyligen satt ut en länk på deras fb sida om sommarjobb).
-          Gym (om de behöver städhjälp)
-          Glasskiosk
-          Lekledare vid simskola, folkhälsan ordnar utbildning.
Här var några exempel på vart du kan söka. Jag skulle också råda dig att prata med dina föräldrar och bekanta om de möjligtvis vet om något ställe. Ofta kan man få jobb via bekanta.
Lycka till!
Hälsningar Ida