Svullen mage av p piller?
03.08.2021
Hej, har nu gått på p piller i ca 3 månader men min mage blir bara mer svullen. Har nu just mens så är inte gravid men funderar på varför min mage är så svälld, jag antar att det är pga p pillren för före hade jag platt mage men nu har jag inte ens platt mage om jag drar in den. Finns det någon lösning på detta? Eller något som skulle hjälpa att ta ner svullnaden? Anonym
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
05.08.2021
Hej,
Jag tycker du kan prova andra p-piller, alltså en annan sort/annat namn. Det kan hända ibland att man får svullen mage av p-piller i början. Och ofta så får man prova sig fram tills man hittar ett p-piller som passar perfekt! Detta med svullen mage är absolut inte farligt, men det är ju viktigt att du trivs med dina p-piller! Om svullnaden inte gått ner efter din mens, kan du kontakta den som skrev ut dem i önskan om att byta. Om du skjuter upp din mens mycket (inte har den varje månad) så kan svullnaden bero på detta. Men rekommendationen är att man inte har mens varje månad, så därför ser jag det mer nyttigt att du isåfall byter p-piller sort.
Kram
Malin