Träning
25.01.2022
Jag är 14 och jag är misnöjd med minn krop jag haar typ inte växt på flera monader och har försökt äta mycket. Detta ar resulterat i att jag fot mera fett på kroppen och jag undrar hur jag ska få bårt de samtidigt som jag ska få mer energi till kroppen för att väksa. en fundersam en

Näringsrådgivare och sjukskötare Anna svarar
26.01.2022
Hej,
Så trist att du är missnöjd med din kropp, men du ska veta att du är långt ifrån ensam om att känna så, så tragiskt men b.la. media av olika slag påverkar oss så pass negativt.
Det är oftast så att hur du än förändrar kroppen så är du fortfarande missnöjd för problemet sitter i huvudet, dvs självkänslan. Jag kommer just in på kosten men vill först vara noggrann att få fram detta och ge lite råd för hur du kan göra för att bli mer nöjd med dig själv.
1. Undvik att spegla dig om bara dåliga tankar uppkommer, för vilken nytta gör de? Ingen som helst, de bara får dig att må sämre. Samma gäller med vågen, måttband osv, använd inte eftersom de får dig bara att må sämre.
2. Avfölj/kolla inte på sådana som får dig att känna dig otillräcklig på sociala medier osv.
3. Bli medveten om att alldeles för många redigerar sina foton, använder filter osv.
Men ok, nu till kosten. Hur ska du göra för att växa mer och helst jämna ut vikten? Ibland står längdutvecklingen stilla en stund men med stor sannolikhet kommer du att växa snart och om du tänker på hur långa föräldrar du har så kommer du troligen bli ungefär lika lång.
Men du växer nog precis som det är tänkt och att snabba på längdutvecklingen går nog inte (men undvik rökning och alkohol). Jag skulle inte stressa över längden, tids nog drar du iväg längdmässigt.
Ät nu framöver fyra-fem måltider per dag, ät inte mellan måltiderna, dvs småät inte och släck törsten oftast med vatten. Ät gärna frukt, grönt eller bär till varje måltid. Njut av maten, ingen är förbjuden men följ dessa råd blir det lättare. Börjar du googla på kosten får du massa info som inte stämmer. Protein är trendigt men du har ingen nytta av att äta för mycket, dvs inga proteinpulver eller dylikt behövs, vanlig mat är bäst.
Att röra på sig är bra, men oavsett om du tränar eller inte behövs tillräckligt med mat, före och efter ett träningspass är det dock extra viktigt. Om du nu är skadad och inte kan träna (jag vet ju inte hur du är skadad) men kanske du ändå kan ta dagliga promenader som också har stor vikt för hälsan.
Återkom med fler frågor om det blev oklart.
Vänlig hälsning, Anna, näringsrådgivare