Vaknar samma tid
18.03.2020
Hej den senaste veckan har jag vaknat mitt på natten vid 03.00 o sen har de tagit tid till att somna om igen. Vet inte varför ? Westman

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.03.2020
Hej.
Nu känner jag ju inte till några detaljer alls om dig eller hur du bor. Det kan finnas många olika orsaker till att man vaknar vid ungefär samma tid varje natt, och även varför det kan ta lång tid att somna om.
En enkel orsak kan vara den att kroppen tycker om rutiner. Så om du går och sover vid ungefär samma tid varje kväll så är det rimligt att tro att din sömn följer ungefär samma mönster, och att du då sover lättare under vissa perioder och djupare under andra. Kanske har det bara råkat sig så att du har en lättare sömn just vid klockan tre, och att då inte behövs så mycket för att du skall vakna. En annan förklaring eller bidragande orsak är då att det kan vara t.ex. små ljud som stör dig. Kanske är det en fläkt som går på precis då som du väcks av, eller posten som delas ut då?
Det att man har svårt att somna om kan också bero på många olika saker. Om man känner sig mer stressad än normalt så kan det vara svårt att få tankarna att sluta snurra, samma sak gäller om man är deprimerad. Det viktiga skulle då vara att behålla lugnet och hitta ett sätt att antingen somna om eller att ligga stilla och vila tills sömnen kommer. Om man stressar över saken så är det antagligen svårare att få tag i sömnen.
Gör det som känns rätt för dig. Ligg kvar och blunda. Undvik att vara på telefonen eftersom du antagligen vaknar till ännu mer av det. Jag tror hur som helst inte att det är någonting du behöver oroa dig över.
Kram
Tessi