Vita knottror över nästan hela penisen
22.03.2020
Hej! Jag undrar vad detta kan vara jag har vita knottror runt förhuden och även på hela pungen jag täker bara så det inte är något som man borde göra något åt?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.03.2020
Hej.
Knottror på penisen kan bero på lite olika saker.
Dels kan det vara helt vanliga talgkörtlar och hårsäckar. ALLA män har dessa. De finns egentligen över precis hela kroppen men eftersom penisen inte har något underhudsfett så syns de väldigt bra på den. Så om knottrorna bara finns där på/under huden, och huden annars ser normal ut så gissar jag att det är vanliga talgkörtlar.
Ibland kan man också ha någonting som kallas för penila papler (du kan bildgoogla så ser du hur de ser ut). Det kan då se ut som små taggar av hud t.ex. längs ollonet/förhuden. Dessa är inte farliga och man behöver inte göra någonting åt dem. Vissa har mer och andra har mindre men de är inget "fel".
Slutligen så kan man ju också få olika knottror på penisen och pungen om man har någon könssjukdom - men det skulle du antagligen veta om eftersom man då brukar ha även andra symtom, t.ex. irritation, klåda eller rodnad. Men om du vet att du har haft oskyddat sex så kan det vara värt att testa sig.
Men min gissning är att det du har på penisen och pungen är vanliga talgkörtlar. Du behöver inte göra någonting alls åt det utan bara leva vidare.
Kram
Tessi