Vintersemester
12.02.2018
Hej, undrar om jag har rätt till vinter semester, jobbat här 2 år blir det i mars, men fastanställd sen 1,januari i år, arbetschefen på står att ja inte har vintersemester att ta ut, han pratade om att jag hade börjat nån månad för sent för det. ...

Ungdomsinformatören Liselott svarar
19.02.2018
Hej!
Det beror nog helt på vilken typ av arbetsplats du är på, vilka tex kollektivavtal de följer och hur du använt din semester tidigare. Tex jag som jobbar för en kommun har egentligen ingen vintersemester, utan 28,30 eller 38 semesterdagar per år att ta ut när jag vill (förutom att jag bör ta ut 20 av dem under semesterperioden maj-sept och ska ju få tillstånd av förman att ta ut semester först). Andra som jobbar inom privata sektorn kan ha exempelvis 4 veckor sommarsemester och en vecka vintersemester. Om din arbetsgivare följer ett kollektivavtal, så borde det stå på ditt arbetsavtal vilket det är och då kan du kolla vad kollektivavtalet på nätet säger att du har rätt till. Ditt fackförbund kan också hjälpa ifall något är oklart ifall du hör till ett fackförbund. Det kan också finnas en arbetstagarrepresentant på jobbet som du kan fråga hur det är med vintersemester.
Sorry att jag inte hade något klart ja- eller nej-svar åt dig, men kolla som sagt vad avtalen säger. Och gå över arbetschefens huvud om det behövs. Du har ju rätt att veta vilka dina rättigheter är också.
Hälsar Liselott