Kan jag vara gravid?
11.12.2018
Hjälp! Jag hade oskyddat sex med en kille för 3veckor sen, jag tog ett akut p piller dagen efter och fick sedan reda på att jag hade haft min ägglossning 3dagar innan vi hade sex. Väntade med att göra graviditetstest då min mens var beräknad att komma om ca en vecka. Den kom inte och nu är jag bortrest.. Jag har haft som mensvärk i två dagar nu mensen skulle kommit för 8dagar sen. Kan pillret ha påverkat menscykeln? Och om nästa mens som är beräknad under resans gång inte kommit bör jag nog testa när jag är tillbaka... Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.12.2018
Hej.
Det är väldigt vanligt att mensen blir oregelbunden då man tar ett akut p-piller. Så det att din mens är sen kan bero på pillret. Jag tycker att du skall försöka vänta i lugn och ro tills du kommer hem från din resa och OM din mens inte har kommit då så testar du dig.
Akut p-piller fungerar på det sättet att de flyttar på ägglossningen, så beroende på om det oskyddade sexet inträffar före eller efter ägglossning så fungerar inte alltid akut p-piller. I de fall där man redan har haft ägglossning så kan ingenting göras, eftersom pillret inte kan påverka en befruktning som redan har skett.
Nu kan vi antagligen inte vara 100% säkra på när din ägglossning skedde. Man kan inte lita på t.ex. appar på telefonen för att berätta det. Men OM du skulle ha haft ägglossning 3 dagar innan du hade sex så är det osannolikt att det skulle ha lett till graviditet eftersom ägget inte har så lång tid på sig. Men som sagt - vi kan inte vara säkra på när din ägglossning har inträffat så det enda vi egentligen kan göra är att vänta och se. Som du säkert vet så påverkar ju även stress mensen, så om du går omkring och stressar över saken så påverkar säkert det också.
Ta det lugnt, och testa dig då du kommer hem. Beroende på vad testet visar så kontaktar du sedan en ungdomsmottagning eller barnmorska på vårdcentralen.
Det ordnar sig.
Kram
Tessi