20 år och oskuld
30.09.2019
Hej!
Jag är, som rubriken säger, 20 år och oskuld. I dagens samhälle när allt ska ske så fort som möjligt känner man sig som en late bloomer. Jag vet att det inte är något bråttom och att jag inte ska ha sex "bara för att andra gör det". Men jag börjar få lust att få ett aktiv sexliv.
Jag funderar därför om det är viktigt/relevant att berätta för den kille man ska ha sex med om att det är första gången? Eller om det är något jag kan behålla för mig själv?
Mvh O som i oskuld

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.10.2019
Hej,
Det finns, precis som du skriver, en helt löjlig hysteri kring att bli av med oskulden. Precis som om det var nån sorts börda som man bara måste bli av med. Jag önskar kanske att flera skulle vänta på rätt tillfälle/person istället för att göra det bara för att ha det gjort. Då menar jag inte att man måste vänta tills man är gift eller eller "finner den rätte", men om du tänker på vilken upplevelse som helst, t.ex. att du skall åka på semester någonstans - så är det ju roligare om man åker till ett ställe man vill besöka, som känns intressant, och har en rolig semester - än att man bara åker vart som helst "bara för att".
Så jag tycker att du i så fall gör helt rätt som väntar tills det dyker upp en person som du faktiskt vill ligga med och som du känner någonting för. Sex kan vara jättebra också första gången - men det kan också vara helt misslyckat och vara fullkomligt slöseri med tid och energi. Så gör det du kan själv för att försöka se till att upplevelsen blir lyckad. Sen går ju inte allting att styra eller påverka, men man kan ju iaf försöka välja en person som kan ta hänsyn till det, och en situation då man kan få ut det mesta möjliga ur upplevelsen.
Jag tycker att du skall berätta för personen du skall ligga med att det är din första gång. Då kan den personen ha det i beaktande och försöka vara försiktig och uppmärksam på dig. Du behöver inte försöka låtsas som att du vet eller kan allting,  för INGEN gör det - oavsett hur många gånger man har haft sex eller hur många man har legat med. Man kan ha legat med 20 personer och ändå inte ha lärt sig någonting alls (om man bara har tänkt på sig själv och sina egna behov). På samma sätt kan man ha sex första gången och både ha det, och VARA jättebra på det - om man vågar SE den andra och tar hänsyn till både sig själv och sin partner.
Så vänta tills du träffar nån som det känns meningsfullt att ligga med. Berätta för personen att det är din första gång. Förhoppningsvis kan personen förvalta det uppdraget väl och vill ge dig en fin upplevelse. Sex är roligare om man känner någonting för den man ligger med och har en bra kontakt även utanför sängen.
Lycka till.
Kram
Tessi