Akut-könssjukdom/urinvägsinfektion/annat???
02.07.2019
Hejsan! Nu är jag jätteorolig. För några år sedan fick jag veta att jag har kondylom, jag hade några vårtor då men har inte haft problem med det sen dess. Nu förra helgen hade jag jättemycket sex med en kille jag nyss träffat, alltså verkligen jääättemycket, och nu efteråt så tar det sjukt i slidan. Inte när jag kissar, men typ när jag är helt som vanligt så kan det svida och när jag torkar mig gör det ont så jag måste liksom ”dabba” på slidan. Jag har inte varit orolig för jag har bara tänkt att det är pga så mycket sex, liksom mycket friktion och ibland var jag inte jättejättevåt, men sen sa en vän att det kan va urinvägsinfektion?! Så jag blev direkt mer orolig och nu när jag har kollat underlivet med spegel så blev jag väldigt fundersam för det är som att slidöppningen är omringad av flikar, jag visste inte om det var normalt eller inte men efter lite googlande så har jag förstått att det är helt normalt? Liksom en krans av flikar? Men vissa ställen sa att det även kan vara kondylom så nu blir jag orolig om det har kommit tillbaka?
Jag har dock inte reagerat på att något skulle vara fel före vår helg av massa sex så jag vill tro att det bara är det att vi legat så mycket. Men nu har det gått två dagar och det blir inte bättre, fast iofs så petar jag där nere hela tiden också för att se om det har blivit bättre ... kanske också bra att nämna att vi några gånger hade sex utan kondom, jaaa jag vet att man ska skydda sig etc men vi var så kåta på varandra och allt kändes så rätt och bra så vi skippade den några gånger...
Vad ska jag göra? Låter det som att det här är något helt normalt eller???
Orolig som vanligt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.07.2019
Hej,
Grattis till mycket och bra sex :)
Jag tror precis som du att dina besvär beror på friktionen, inte på någonting annat. Och det du skriver om slidöppningen låter helt normalt. Visst - kondylom kan se ut på många olika sätt, men om du inte har märkt av någonting avvikande tidigare så är det osannolikt att det skulle ha sammanfallit med just detta.
Urinvägsinfektioner kan man ju också så. Förstahjälpen där kan vara att dricka massor så att urinvägarna spolas rena. Oftast märker man UVI på att det svider att kissa, kisset blir grumligt och luktar annorlunda. Så det är inte ett vanligt första symtom att slidmynningen skulle vara öm, som den är i ditt fall.
Det jag nu tycker att du skall göra är att tvätta dig en gång om dagen med vatten. Inte oftare än så, eftersom det är viktigt att de goda bakterierna får tid på sig att komma tillbaka och det hinner de inte med om man hela tiden tvättar bort dem. Du kan också gå till butiken/apoteket och köpa en olja (liberos babyolja är bra för den innehåller inga tillsatser, men på apoteket finns också intim-oljor - fast de är dyrare och inte nödvändigtvis alls bättre). Du kan smörja underlivet med oljan, och den kan även användas som glidmedel (dock inte med kondom.) Kolla även på apoteket om det finns en kräm som heter Vagisan, den innehåller lite mjölksyrabakterier på samma gång som den håller slemhinnorna fuktiga, så den kan också kännas bra (trots attd en kan svida lite först). Försök att vara utan trosor så mycket du kan så underlivet får luft. Antagligen kommer dina besvär att ge med sig på ett par dagar.
MEN, du skall inte ha oskyddat sex med personer som du inte är 100% säkra på att är friska. Oavsett hur kåta ni är. Så gå och testa er för könssjukdomar först - och efter det kan ni skippa kondomen (förutsatt att du skyddar dig mot graviditet på något annat sätt.)
Hoppas att du får en riktigt skön sommar!
Kram
Tessi