Ångest
04.09.2020
Tja!
Jag och min flickvän har gjort slut för ca 4 månader sedan. Vi hade helt distans från varandra, lixom ingen kontakt alls i typ 2 månader. Sedan tog vi upp den igen, och nu har de lett till att jag började tycka om henne igen. Jag berättade det för henne men hon känner inte samma utan vill att vi bara ska vara vänner. Nu har vi bestämt att igen ta distans, men saken är den att jag inte vågar lita på henne gällande om hon faktiskt vill ta upp kontakten sedan då när jag kommit över henne, eller blir vi aldrig vänner? Mår hon bättre helt utan mig? När hon säger hon vill vi ska bli vänner igen tänker jag hon bara säger det för att inte såra mig mer. Jag vill verkligen ha kvar henne i mitt liv, och vill ju no också vi ska funka som vänner. Är rädd att förlora henne för gott. Anonym

Ungdomsinformatör Kix svarar
07.09.2020
Hejsan!
Tack för frågan. Beklagar att du går igenom svårigheter just nu.
Det är vanligt att man efter att en relation har tagit slut har så komplicerade känslor att man tar en liten paus att ses. Det kan kännas överväldigande att se den andra till en början, dels för att det påminner en om alla de fina minnena man har tillsammans och hur mycket man har tyckt om personen - men också de svåra känslorna och valen som lett till att det tagit slut. Det kan vara svårt att veta hur man ska ställa dessa två känslovärldar mot varandra, och det kan ta tid innan man hittar nåt som fungerar.
Det är fint att du vill försöka vara vänner och ha kvar henne i ditt liv trots hur situationen ser ut just nu. Hon har ju säkert hunnit bli viktig för dig som människa också på andra sätt än som flickvän. Om hon har sagt att hon också vill att ni ska kunna vara vänner, så är det det vi behöver tro på tills vidare, fastän det känns osäkert. Det att hon var villig att ta upp kompisrelationen igen efter två månader så tyder ju nog på att hon inte vill ge upp den helt. Det kan ju hända att hon fick en rädsla att om ni umgås mera sedan du fick känslor för henne igen så kommer saker "bli mer komplicerade" och du kommer att lida av det att hon inte känner samma som du, och att ta distans kan vara hennes sätt att försöka skydda både dig och sig själv från det. Jag kan ju inte säga så mycket utan att veta hennes sida av saken, men kan det kanske vara så att hon får skuldkänslor över att relationen tog slut och att hon inte känner "tillräckligt"?
Jag hoppas ni har pratat igenom beslutet att ta distans på ett sätt där du också har fått säga vad du tycker? Om du inte har gjort det redan så skulle det säkert vara bra att säga till henne några av de samma saker som du just uttryckte till oss - att du verkligen vill ha kvar henne i ditt liv och att du vill att ni ska kunna fungera som vänner. Men var beredd på att det nog kan ta en liten stund innan båda är redo för det, ni måste i så fall ge varandra tid. Den nya kompisrelationen måste få mogna på ett sätt där ni båda kan hitta er nya roll till varandra, och det kan krävas ganska mycket kommunikation. Kanske det kan vara bra att "värma upp" kompisskapet på ett mjukt sätt genom att exempelvis först chatta lite och kanske träffas lite sporadiskt, så det inte blir allt för intensivt och mycket på en gång att ta in.
På tal om kommunikation - en sak som jag tycker det skulle vara bra om ni gjorde så vore att definiera ordet "vän". Vad menar ni båda när ni säger att ni vill fortsätta som vänner? Ordet kan inbegripa ganska mycket olika saker och det är bra att veta att ni menar ungefär samma sak så att det inte blir missförstånd. En vänskap kan ju vara allt från att man träffas och hänger ganska ofta, till att man hälsar på varandra när man ses och ibland chattar lite.
Det är bara tiden som kan utvisa hur det blir. Försök att ta hand om dig själv så mycket som möjligt nu när ni har distans, och bygga upp dig själv igen. Andra människor är viktiga i ens liv - men viktigast i ditt liv är du själv!
Hoppas det fixar sig till det bästa möjliga!
Kram, Kix