Är det ett måste att gilla någon?
30.09.2020
Hej! Jag är en tjej på 17 år och ska snart fylla 18. Men har aldrig varit kär. Mina vänner har en typ lista för hur killar ska vara. Man kan säga att dom försöker hitta deras drömkille. Och det får dom göra. Men jag som inte är kär eller aldrig har varit det så känns det konstigt. Jag har typ börjat gilla att vara singel och tycker att det är det bästa i livet. Men det jobbigaste är att dom populära killarna i min klass tycker om mig men jag inte dom. Tjejerna är svartsjuk på mig. Men jag vill ju inte vara ihop och är inte kär. En annan sak är att jag gillar att ha täta halsband som ser nästan ut som hund halsband fast att det inte är det. Dom kan ha nitar på sig eller en stor ring. Jag har en sånt med en ring. Så en dag så gick jag i skolan och hade det på mig. En av dom killarna som var populära gick gram till mig och hade tagit med ett hundkoppel och hakade fast kopplet i ringen och drog till mig i halsen så jag drogs till honom och han sa ”Du gör mig bara mig mera kåt och mer kär i dig” Sen tog han lås kopplet och jag gick till toan och tog av halsbandet och började gråta av rädsla. Ska kärlek vara så här eller? Snälla svara En tjej

Ungdomsinformatör Kix svarar
01.10.2020
Hejsan!
Tack för din fråga. Det är helt okej att du aldrig har varit kär i någon, och jag tycker det låter jättebra att du är så säker i dig själv att du gillar att vara singel! Det händer ju sig nämligen ibland också tvärtom - att folk blir tillsammans med andra fast de egentligen inte är så förtjusta i den andra, utan bara för att de inte klarar av att vara själva, och det är ju inte rätt gjort till den andra. Det låter som att du är en självständig person, vilket är en bra sak, och om det en dag dyker upp en person som du blir kär i eller som du känner att du vill leva med så tar du tag i den saken när det väl kommer, och satsar nujust på dig själv och din egen utveckling istället :) Inget fel med det!
Jag förstår att det blir lite svårt om tjejerna i din omgivning blir svartsjuka på dig, när det känns oförtjänt och orättvist eftersom du inte har som plan att "sno några killar av dem". Ifall ni har tjejkvällar eller sånt där ni umgås sinsemellan kan du kanske förklara åt dem ungefär det samma som du nyss skrev in till oss, att du trivs bra som singel och inte just nu vill bli tillsammans med någon. Det kanske gör att de ser dig lite mindre som ett "hot".
Det du berättade om killen som drog i ditt halsband är inte alls kärleksfullt, och verkligen inte okej!! Det där räknas som sexuella trakasserier och är väldigt fult gjort från hans sida. Om du känner dig bekväm med att berätta om det för någon vuxen, exempelvis en skolkurator, så rekommenderar jag att du gör det så du får prata om det med någon. Kärlek ska kännas fint och respektfullt mot den andre, och det där är totala motsatsen. Vi ska hoppas att det aldrig kommer hända igen, men om det skulle hända så tycker jag du ska säga emot på skarpen (även om jag förstår att det ibland inte kommer naturligt för att man blir rädd). Kanske du kan nu fundera ut såhär i efterhand hur du skulle ha velat reagera på det som hände, och göra upp någon typ av plan för nästa gång? Men kom ihåg att om nåt sånt här händer så är det aldrig någonsin ditt fel, oavsett vad du har på dig!! Tycker du om att ha tajta halsband, så ska du fortsätta ha det!
Många kramar,
Kix