Arg
14.07.2021
Hej! Jag hade en pojkvän och vi gjorde slut för 2 år sen men nu snappar vi igen…iallafall igår så var jag med min kompis och såg att hon hade honom på snap och jag vet att det var ingen rätt av mig men jag läste deras chatt och dom hade skrivit så mycket skit om mig och det var under tiden vi var tillsammans…jag vet inte om jag har någon rätt att bli sur för att det var för 2 år sen men det tog så ont att han skrev sånt om mig när han var hur gullig som helst med mig vid andra sidan om och låtsades vara kär i mig, men jag blev så arg så jag har inte öppnat han snap på 1 dygn och han vet ju att jag är arg på honom men han vet inte om att jag vet deras lilla konversation…vad ska jag göra, det känns som att jag är för arg för att inte tänka på det men för arg för att göra nåt åt det.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.07.2021
Hej,
Förlåt att du har fått vänta så länge på svar. Det är nackdelen med sommar - att alla experter är på semester och att man då ibland tvingas vänta på ett svar. Beklagar detta.
Det kan ju hända att situationen redan har hunnit förändras där? Jag förstår helt och hållet att du är arg. Det skulle nog vem som helst vara i din situation. Det är ju ett svek både av honom och av "din kompis", dels att skriva överhuvudtaget bakom ryggen på dig och dels att skriva negativa saker.
Nå, det vi kan anta är att det inte var så allvarligt menat eftersom båda två fortfarande vill finnas i ditt liv, men jag förstår att det känns oärligt av dem.
Så vad är det som är orsaken till att du och han snapar igen? ÄR det bara på en kompisnivå eller hoppas du/han på att det skall bli någonting mer av det? Och samma sak gäller din kompis, är hon intresserad av honom eller han av henne? OM det är så att du har nån sorts känslor för honom ännu och skulle vilja inleda en relation så kanske ni borde ha en diskussion om lojalitet först, innan ni fortsätter. Det borde ju vara en ganska enkel sak - att medan man är ihop med någon så snackar man inte skit om den personen? Och samma sak med "din kompis", vad är hon för vän som snackar skit om dig med din pojkvän???
Finns det något sätt som du kunde ta upp saken med honom/henne utan att du skulle berätta hur du fått veta om det? (ja, det var fel av dig att läsa en privat konversation - men tydligen hade du ju en misstanke om att någonting inte var som det skulle - och du hade rätt.. ibland suger det verkligen att ha rätt.)
Det är bara du själv som vet om du kan förlåta det som hände och gå vidare, eller om det krävs att du diskuterar saken med dem först. Eller om du inte alls vill ha dem i ditt liv. Personligen tror jag på att förlåta människor, men jag tror också på ärlighet. I de allra flesta fall blir konflikter bättre av att man pratar om saken.
Jag hoppas att allting löser sig. Skriv gärna in på nytt om du behöver skriva av dig <3
Kram,
Tessi