avondsjuk...
15.09.2020
Hej, jag har en pojkvän och vi älskar varann och har varit ihop i flera månader, men jag blir ledsen bara han sir på nån annan tjej, ja blir på dåligt humör om han skickar med någon annan flicka eller bara pratar med någon annan. Själv umgås jag ibland med pojkar (i grupp) men då känns det inte som att det är några problem men direkt han gör någonting så blir jag sur. Vi har bråkat en del om detta och det drar ner på stämningen. Jag är vettskrämd att han ska lämna mig eller sluta älska mig. Tänker ibland på flörtar han har haft tidigare innan han träffade mig och då blir jag på jättedåligt humör. Jag vill verkligen inte att det ska vara såhär, jag försöker säga till honom att han får vara med vem han vill utan att tänka på mig men han säger då att "jag vet du kommer bli ledsen och då vill jag int" så han är inte heller med några flickor. VAD SKA JAG GÖRA ÅT MITT PROBLEM??? Orättvis tjej

Ungdomsinformatör Kix svarar
15.09.2020
Hej!
Fint att du har hittat en partner som du älskar, och också stort av dig att vilja jobba med dig själv för relationens bästa!
Svartsjuka kan vara en svår känsla att hantera, och upplevas överväldigande när den kommer. Men jag tycker du har tagit ett helt jättebra första steg med tanke på att du har insett att du behöver jobba med din svartsjuka! Din medvetenhet om det är definitivt en positiv grej i det hela.
När man tycker väldigt, väldigt mycket om någon är det vanligt att man är rädd att förlora dem. Och i grund och botten är det den rädslan som svartsjukan bottnar sig i. Med andra ord, när du känner dig svartsjuk är det grundkänslan rädsla som du främst jobbar med. Du säger det själv, du är ”vettskrämd”. Fundera på vad det är du är rädd för ett litet tag, och ta en stund för dig själv och skriv ner det till pappers för att få ut det ur ditt huvud. Fundera på varifrån de känslorna kommer. Utforska tankarna en stund så du lär dig vad det är som finns där bakom. Det är som med all annan problemlösning, för att hitta lösningen behöver man först studera problemet i sig själv, vrida och vända på det.
När man är rädd för att bli övergiven så är det lätt hänt att man börjar försöka ”äga” personen man är med. Det här ska man vara försiktig med eftersom det kan börja kväva den andra, och ha motsatt effekt. Men det ser jag att du redan försöker jobba emot eftersom du vill låta honom umgås med sina vänner.
Det du kan tänka på som försäkran när du börjar känna såhär är att han har ju valt DIG till sin flickvän, ingen annan tjej. Han är med DIG eftersom du har just de egenskaperna han tycker om, och han blev kär i DIG. Du är speciell, det finns ingen annan som är just precis som du.
När du känner dig svartsjuk när han är ute så föreslår jag att du också då skriver ner vad du känner för att få ut det. Det rensar huvudet. Ett annat alternativ är att du umgås med en trygg vän så du inte behöver vara ensam. Se dock till att den här vännen är en sån som är lugnande och inte en sån som matar på din svartsjuka genom att säga saker som ”varför är han med hon”.
Sen kan jag också rekommendera att du lär känna hans tjejkompisar bättre. Kanske ni kan umgås allihopa lite oftare, så du får se vem de är? Som vi sa innan så är svartsjuka en rädsla, och rädslor brukar lätta när man ser/närmar sig objektet för sin rädsla. Tänk så kanske ni till och med har saker gemensamt och blir vänner allihopa? Då känns de kanske inte ”hotande” längre? Själv har jag haft som metod att om jag känner mig svartsjuk så ger jag en (seriöst menad) komplimang till objektet för min svartsjuka. Oftast blir ju hon då glad, och kanske ger en komplimang tillbaka, och så börjar jag känna att kanske hon inte är så farlig trots allt, kanske kan jag lita på henne.
På tal om tillit, så kan det nog vara att din pojkvän börjar känna sig lite sårad om du inte litar på honom när han är ute. Försök sväng på situationen i ditt huvud – när du är ute med dina killkompisar, då känner du ju inte på det sättet attraktion eller att du skulle lämna honom för dem, det är ju helt uppenbart för dig! Så du behöver försöka tänka att han känner samma när han är ute. Och om du är ute och det kanske händer sig att någon kille flörtar med dig så blir du ju glad för att nån har visat uppskattning, men går ändå sen till din kille för att det är ju HAN du vill vara med.
Att överkomma sin svartsjuka är ingenting som händer över en natt, det kan kräva en hel del jobb men jag lovar att du vinner såååå mycket på det i längden om du vågar jobba med dig själv! Jag tycker du är jättetuff som är villig att göra det! Det är inte en lätt känsla att navigera, när man med huvudet kan förstå att man är irrationell men ens känslor säger nåt annat. Det är bra om du kan prata med din partner om det! Försök att ta upp ämnet också någon gång när du inte känner dig svartsjuk, så att ni kan prata om det när det inte är i hettans stund, och tillsammans hitta lösningar. Då har du lättare att lugnt förklara åt honom vad det är du känner, och att du vill det ska bli bättre.
Det är också bra att jobba med din egen självkänsla. Svartsjukan sitter också i den egna självkänslan, att man är orolig att inte duga till som person. Så ta hand om dig själv, och försök att inte jämföra dig så mycket med andra.
Hoppas du fick svar på din fråga, trots att det är ett stort ämne! Skriv gärna igen om det är nåt du funderar på.
Kram, Kix