Barn
11.05.2020
Min dröm är att få bli gravid i tidig ålder med min pojkvän ( vi har varit tsm i 2,5år) och vi båda är redo, vi bor tillsammans och båda har ett jobb men för tre veckor sedan slutade han att vilja ha sex med mig överhuvudtaget. Det respekterar jag såklart men vår sexrelation har alltid varit bra men sen det blev på tal om barn han har liksom bara ignorerat den delen i vårt förhållande...vad handlar det om? Är han inte redo? Trots att han sa det eller handlar det om något annat...??

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.05.2020
Hej,
Jag tycker att det bästa skulle vara att helt enkelt ta upp saken till diskussion med honom. Det kan finnas massor av saker som gör att sexlusten är mindre under en period - så det behöver inte ha med dig att göra, men det kan också bero på det ni diskuterat och i vilket fall som helst så skulle det vara bra att tala om saken så att ni båda kan slappna av.
Att försöka bilda familj ÄR ett stort beslut, kanske det största och mest avgörande beslut man kan fatta under hela sin livstid, så det är helt rätt att tänka igenom saken ordentligt. Om han inte är säker på att han vill ha barn just nu så måste ni helt enkelt vänta. Han kanske trodde att han var det men nu har insett att han vill vänta - och det har han rätt till. Då det handlar om ett så pass stort steg som att skaffa barn så måste man nog vara säker på det man gör eftersom det är ett beslut som påverkar en i allra högsta grad för resten av livet. Man kan inte tvinga eller pressa någon till det. (Nu menar jag inte att det är det du gör, jag menar bara att han har rätt till sina känslor - och kanske det är just det som krånglar till det för honom eftersom han vet att du tänker helt annorlunda?)
Som sagt, tala om det. Om det är meningen att just ni två skall ha barn tillsammans så kommer ni att få det, men för att det skall bli så fint som du har föreställt dig så måste ni känna likadant.
Men som sagt - hans tillfälligt minskade sexlust kan bero på massor av saker, kanske han oroar sig över någonting, är stressad eller helt enkelt trött. Tala om det.
Kram
Tessi