Borde jag göra slut eller ta en paus?
16.09.2021
Hej jag funderar om jag ska göra slut med min kille som jag har varit med i ett förhållande i nästan ett år. Jag är inte kåt i honom längre och enda vi gör är att bråka om att jag inte vill ha sex med honom över huvudtaget. Har fortfarande känslor för honom men han är ganska mycket att ha och göra med. Jag har inte tappat min sexlust utan jag har bara tappat den för honom. Istället är jag super kåt i min bästa vän och han är kåt i mig för att han flörtar med mig hela tiden fasst han vet att jag är i ett förhållande. Min pojkvän är jätte seriös med att jag får aldrig prata om någon annan kille för då blir han jätte svartsjuk så att ta en paus var jag får knulla någon skulle han inte alls gå med på. Själv skulle jag inte kunna bry mig mindre om vad han gör de e nästan så att jag vill att han ska hitta nån annan att ha sex med så att jag också får vara med någon annnan. Har funderat på att ta en paus med honom för att tänka lite eftersom han inte respekterar mig när jag säger att jag inte vill ha sex då blir han arg. Men e de då okej att jag har sex med min bästa vän medans vi har paus. Vissa tycker de e okej att man går med någon annan medans man har paus och vissa ser det som otrohet och jag vet att han inte skulle gilla det och aldrig förlåta mig om jag skulle göra det men e de fortfarande okej då? Jag vet att dethär är något ja borde tala om med honom vad som är okej och inte okej men jag börjar bli så trött på honom. Jag är hans första kärlek och jag har redan haft min så han är super obsessed med mig och är verkligen en jätte gullig pojkvän men hans dåliga sidor tar över hans bra sidor Hjälp :/

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.09.2021
Hej,
Det finns flera olika saker jag reagerar på i din fråga, så vi tar det i tur och ordning.
Den viktigaste frågan är nog egentligen varför du är tillsammans med honom? Vill du vara det eller är det bara "av gammal vana"? På basen av det du skriver så låter det som att det finns flera problem i ert förhållande just nu, så det du borde fundera över är om du tror att dessa problem är av den arten att ni kan lösa dem eller om ni kanske skulle må bättre om ni inte var ihop?
Du skriver att du inte är tänd på honom längre, och att han blir arg på dig då du inte vill ha sex med honom. Visst - sexlust kan komma och gå, men med tanke på att du skriver att du ÄR tänd på någon annan så tror jag inte nödvändigtvis att din attraktion gentemot honom kommer att komma tillbaka. Eller om ni vill att det skall göra det så kräver det att ni börjar tala mer öppet om saker, och att han respekterar dig och dina gränser.
En människa har ALDRIG rätt att tjata sig till sex eller tvinga någon annan till det, för då är det inte sex utan någonting helt annat. Du skall inte känna att du måste "ställa upp", för det är inte det som sex handlar om. Sex borde handla om att båda två VILL, så om det inte är fallet så gör du helt rätt i att låta bli.
Du skriver också att du nästan önskar att han skulle ha sex med någon annan så att du också fick göra det - så tillbaka till min första fråga - varför vill du vara tillsammans med honom? Varför tror du att en "paus" skulle göra någon skillnad, annat än att du då eventuellt skulle få testa på att ligga med någon annan. Men tror du att du efter det skulle vilja gå tillbaka till honom? I min erfarenhet så är det ganska viktigt att diskutera vad man menar med begreppet "paus". Att behöva vara ensam för att tänka igenom vad man vill är en sak, men det är en helt annan att ta paus för att få ligga med andra. Om han är så svartsjuk redan nu att du inte får tala om andra så skulle han antagligen inte komma över en sådan sak.
Jag tror att du (och han) på allvar borde fundera över vilka saker i ert förhållande som fungerar, och om de faktiskt är så fungerande att det uppväger de problem ni har. Det värsta som kan hända är inte att en relation tar slut utan det är betydligt värre att fortsätta vara i en relation där man inte mår bra. Och så som det är just nu verkar ingen av er göra det.
Du förtjänar att ha ett fungerande förhållande, och han också.
Kram,
Tessi