Crush?
04.01.2020
Hej!
Jag undrar hur man vet om man är kär eller bara har en crush?
Hur länge kan man vara kär i någon?
När börjar det räknas att man tyckt om någon länge? Kär??

Ungdomsinformatör Ida svarar
08.01.2020
Hej!
Vilka bra frågor du har ställt. Detta är mina tankar kring vad som är skillnaden mellan att ha en crush eller att man är kär. :)
En crush tänker jag mig är någon som man vill lära känna mer, men man har inte egentligen några djupare känslor för personen än och man känner kanske personen sådär ytligt. En person som man ser som en crush kan endera vara någon som man vill börja träffa eller någon som man endast tycker om att vila på, som ”ögongodis”.
Däremot att vara kär är ifall man har träffats ett tag och lärt känna varandra – och att man börjar tycka om personen mer och mer. På din fråga ”hur länge man kan vara kär i någon?” så finns det inte någon max tid, det beror helt på från person till person och ifall hur förhållandet är och blir.
Det finns ingen gräns heller som far över till ”man har tyckt om en person länge”, utan det är också individuellt. Tycker du att du har tyckt om någon länge så är det så, det är du som bestämmer det. :)
Ta hand om dig!
Kram, Ida