Destruktivt förhållande?
04.03.2020
Hej jag blev tillsammans med en kille för ett halv år sen, vi hade det jätte bra i början och jag kände att detta är "the one" men vi började bråka bågot otroligt om en massa, han visade en väldigt svartsjuk sida mm. Nu säger han bara att det blir bättre och han har inte visat någon svartsjuk sida, men jag mår inte bra, känns som att jag bara gör fel i förhållandet och att han föraöker trycka ner mig. Vet inte om jag skulle behöva lämna honom!? Det är svårt. *

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.03.2020
Hej,
Det är inte alltid så lätt att veta vad man skall göra om man märker att någonting är fel.
Du skriver att du inte mår bra, så det första du kanske behöver fundera på är om du tror att det beror på honom eller på någonting annat i ditt liv som inte fungerar som det ska? Finns det några specifika situationer då han får dig att känna dig dålig eller nedtryckt?
Visst händer det i de flesta förhållanden att man nån gång säger någonting dumt som den andra blir ledsen över, men då handlar det ju om misstag. Så om du upplever att han gör det systematiskt, att det inte är i misstag utan någonting som händer gång på gång så tycker jag att du skall ta upp det med honom. Hela poängen med att vara i ett förhållande med en annan person är ju att det skall vara någonting som man mår bra av - att personen får en att må bra och gör en lycklig. Så om du upplever att det inte är så i ert fall så kanske det är dags att gå vidare?
Ledsen att jag inte kan ge dig något konkret svar, men det är någonting du måste komma fram till själv. Ta det lugnt - du behöver inte bestämma dig idag. Men du förtjänar att vara tillsammans med någon som lyfter upp dig och får dig att känna dig värdefull - inte tvärtom.
Kram
Tessi