Drömde om mitt ex
07.07.2020
Hej Decibel!
Inatt drömde jag om mitt ex helt otippat. Jag drömde om att mamma hade fixat fest hemma i vår gamla lägenhet och mitt ex och hans kompis oxå va där. Festen va slut och mamma o min syster va i köket för att diska o alla gäster hade åkt hem förutom han och hans kompis dem va kvar. Jag skulle ju såklart hjälpa till o städa så jag gjorde de i vardagsrummet där dem va och bara jag medans jag städa så va en låt på tvn som jag lyssnade väldigt mycket efter han gjorde slut som jag däremot sjöng på medans jag städa och bara såg hans blick kolla på mig. Efter jag städat klart och är nästan klar så hör jag hur hans kompis säger ”hallå han ångrar att han gjorde slut på dig” och redan i drömmen så vart jag chokad jag satte mig o soffan och börja säga med en högton att han inte event vad jag gick igenom under den tiden han gjorde slut och jag minns att jag sa att efter dem 3 dagar innan han gjorde slut så skulle vi fira 5 månader och när jag sa det så börja han gråta och hans vän viska att hans pappa håller på att dö. När hans vän sa det så börja jag ta mina händer runt hans ansikte och torka hans tårar sen vakna jag. Jag vet inte va det är för typ av dröm om det betyder något eller om det bara va en dröm men den kändes verklig trodde allt i drömmen va sant. Vad kan denna typ av dröm betyda? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.07.2020
Hej,
Många gånger önskar man att drömmar skulle ha dolda budskap, och det finns väl egentligen ingen vetenskap som kan bevisa motsatsen heller - men jag tror att den enklaste och kanske mest sannolika innebörden är den att du på något plan saknar ditt ex, och att din hjärna fortfarande håller på och bearbetar förlusten av hen.
Dessa drömmar är ofta speciellt laddade och känsloladdade då man drömmer om en person som man inte kan ha den formen av kontakt med i verkligheten. Då det tar slut med en partner, eller om man plötsligt förlorar en person som har betytt mycket för en så lämnar det givetvis knar ett tomrum, och din hjärna fortsätter att jobba med dina känslor även då du sover.
Jag tror att det är viktigt att acceptera känslor av sorg och saknad, även de gånger som de känns obekväma eller man vet att det har gått så lång tid så att man "borde ha kommit över det".
Kram
Tessi