Erfarenhet
24.02.2020
Hej! Jag har varit tillsammans med min nuvarande pojkvän ganska länge nu över 1 år. Han är min första seriösa pojkvän och innan jag hade träffat honom hade jag inte ens pussat någon och jag var oskuld. Jag har inte heller druckit alkohol,varit full eller varit på fester. Han däremot är raka motsatsen, han har varit en ”fuckboy” han har hånglat med väldigt måånga varit ofta i fyllan, supit varenda helg sen han var typ 14. Han har inte haft sex med såå många men iallafall flera. Han har iallafall mycket erfarenhet (många korta förhållanden, långt seriöst förhållande, flörtar, dejtingsidor ja allting)och jag hade ingen erfarenhet alls innan honom. Jag har aldrig ens haft tinder
Iallafall så han har mycket storys från sitt ”äventyrliga” liv vilket inte jag har, inte av den här sorten storys. Jag är ju såklart väldigt nyfiken på vad han har sysslat men efter allt jag hört och så så känns det så trist att jag inte har något att berätta... som när han berättar något han gjort skulle ju jag vilja ha något att komma med också.. och när vi umgås med hans vänner och jag är med brukar de ibland prata om gamla minnen från den här tiden i deras liv och då kommer det flickor han varit med på tal vad han har gjort med dem.. vet inte hur jag ska reagera. Och visst jag skulle kunna diskutera saken men vet att han inte skulle förstå mitt perspektiv då han själv är den som gjort allting och jag inget, för honom är det ju inte en så stor grej. Ett exempel på en annan sak är att de en gång hade den där ”jag har aldrig” leken, jag var inte ens med bara satt där. Så de skulle dricka alkohol när de gjort något av påståendena. Så var ett ”jag har aldrig haft sex i en jacuzzi” då drack han och de börja fnissa och sånt å jag vet ju att jag inte haft sex med honom i någon jacuzzi så det kändes ju sådär å sitta där å veta han tänkte på det när det påståendet kom på. Men detta var i somras så det är ett tag sedan.
Det är så mycket tankar som snurrar i mitt huvud pga det här. Jag älskar ju honom och vill ju vara med honom måånga år till men ångrar bara jag inte har nåågon annan erfarenhet men endå inte för inte skulle jag heller ha viljat förlora oskulden med någon annan... vet inte bara hur jag ska sluta tänka på det här och acceptera att han har levt ett fest ungdomsliv med alkohol och brudar och det har inte jag. Har ni några tips på hur jag kan sluta tänka på detta och försöka att inte blir avundsjuk/osäker/ledsen när något sådant kommer på tal eller bara inte känna mig dålig för att det i dagens samhälle ska vara så att man ska ha sex med många å sådant för annars är det konstigt... och vad ska jag ens svara när något om hans förflutna kommer på tal.. alla hans storys får mig ju bara nyfiken på den där”världen” jag aldrig provat på med fester, massa pojkar, dejtingappar, random hångel osv.. men inte vill jag göra slut och börja med sådant känns verkligen inte värt det, det bara stör mig. tack.. Fundersam

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.02.2020
Hej,
Jag kan på sätt och vis känna igen mig i det du skriver, och jag tror att många andra också kan det. Men försök komma ihåg att det att ni (du och din pojkvän) har gjort olika val tidigare i ungdomen inte betyder att någon av er har gjort "rätt" och den andra "fel", ni har helt enkelt gjort olika. Jag tycker inte att det är ett självändamål att ha hånglat eller legat med många, eller att ha haft tinder.
Såvida man inte blir tillsammans med personer som är helt nya för kärlek/förhållanden så har alla nån sorts bakgrund, och det lönar sig helt enkelt inte att vara svartsjuk på de saker som har hänt i någons förflutna. Jag förstår att det kan kännas konstigt eller smärtsamt att höra om de saker han har varit med om tidigare eller tjejer han har träffat men ingen av er kan ändra på det som redan har hänt och just nu är han ju tillsammans med dig - så då får vi ju utgå ifrån att det är det han vill göra - och då spelar det kanske inte så stor roll vad han har gjort före det?
Om du själv inte har hånglat eller haft sex med personer innan honom eller festat så finns det säkert en anledning till det, då tycker jag att du skall äga det. Du har fattat ett beslut om att inte ha betydelselöst sex med personer du inte känner och det beslutet var rätt för dig. Det är ingenting du behöver skämmas över och ingenting som gör dig "barnslig". Det säger heller ingenting alls om hur "bra" du är i sängen. Bara för att man har erfarenhet av flera personer betyder inte automatiskt att man är "bättre" på det man gör, sex handlar om känsla - inte om prestation.
Försök att släppa din misstänksamhet eller irritation på era olika förflutna. Ingen av er kan ändra på det. Ni kan bara ändra på det ni gör idag och det ni tänker göra imorgon. Det slösar så mycket tid och energi att tävla med sånt som redan har hänt för du har ingen makt att påverka det. Lita på att han är där han vill vara.
Många kramar
Tessi