Extremt svartsjuk
18.04.2020
Det är säkert jätte töntigt det här men jag är såå svartsjuk. Jag har en pojkvän och vi har varit ett par i lite mer än 1år och jag HATAR att han kollar på paradise hotel och ex on the beach. Tanken att veta att min pojkvän kollar på fina tjejer det dödar mig men jag har inte sagt det till han för det är klart att han ska kunna kolla på ett program liksom. Sen har jag en gång bara frågat han om han kollar på porr, han sa nej och att sen vi blev ett par så har han inte gjort det. Jag tror inte att han gör det heller men jag hade blivit väldigt ledsen om jag fick reda på att han gör det. Men hursomhelst så vet jag inte hur jag ska göra med min svartsjuka.
Han är 19 och jag är 18 Om det har någon betydelse

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.04.2020
Hej,
Jag tror att det finns många som kan känna igen sig i det du skriver - och i sig är det inget "töntigt" eller fel med att vara svartsjuk, MEN jag tror att det är någonting som tar mycket energi från dig helt i onödan. OM det skulle vara så att han säger högt medan han tittar på det att han hellre ser på dem än på dig så skulle din svartsjuka vara befogad, men precis som du skriver så måste han ju ha rätt att titta på tv. Bara för att man är i ett förhållande och älskar sin partner så betyder det ju inte att man blir blind - men bara för att han tittar på Paradise Hotel så innebär det ju inte heller att han skulle byta ut dig mot någon av dem.
Försök att fundera över er relation och de saker du tror att han värdesätter hos dig, jag gissar att alla de sakerna är sådana som han trots allt inte får "tillfredsställda" av att titta på Paradise Hotel eller Ex on the beach. Du är ju en riktig person medan de är deltagare i ett program, han har ingen relation till dem och bara för att han tittar på dem betyder inte att han skulle vilja ha det heller. Om du jämför med dig själv - antagligen finns det människor som du uppfattar som attraktiva - men det betyder inte att du hellre skulle vilja ha dem, eller att det skulle göra att du älskar din pojkvän mindre.
Jag tror att du på ett logiskt plan förstår att det inte är ett tecken på att han skulle tycka mindre om dig bara för att han kan uppfatta andra tjejer som attraktiva - men jag förstår att du ändå kan känna svartsjuka även om du förstår det. Eftersom svartsjuka är en känsla så är det inte helt viljestyrt, så i detta fall tror jag att det är bättre för ert förhållande att du försöker lära dig att hantera det. I de flesta fall skulle jag ge rådet att tala om det - och visst kan ni göra det nu också men jag tror att du förlorar mer än du vinner på att "förbjuda" honom att se på programmen.
Tro på dig själv! Det är ju DIG han är tillsammans med.
Kram
Tessi