För tidig ejakulation
22.12.2018
Hej! Jag är 17 år (man) och jag upplever att jag kommer alldeles för tigt vid sex. Ofta kan det vara under 2 minuter. Jag har provat olika tips som jag hittat på nätet men det har inte funkat så bra. Jag läste om priligy piller nyligen, och jag undrar, var får man tag på såna? Hur ska jag göra? Och behöver jag ta piller för att förlänga sexet eller är jag bara skit och måste bara "rycka upp mig"? Vad kan jag göra? Pelle Prosit

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.12.2018
Hej,
Medicinen du nämner hör till gruppen SSRI, som vanligen används för att behandla depression. Men jag är inte säker på i vilken utsträckning Dapoxetine (Priligy) skrivs ut för behandling av för tidig ejakulation här i Finland. Rent åldersmässigt så är du också ganska ung, och medicinen skrivs i allmänhet inte ut till personer under 18. Din kropp håller ännu på att utvecklas, så det finns rätt många saker som inte ännu är "färdiga". För tidig ejakulation kan också bero på flera olika orsaker, och vissa av "problemen" går helt enkelt över av sig själv med tiden.
Jag tycker ändå att du skall ta upp denna sak med en läkare som kan ta ställning till hela din situation, och vid behov ordinera medicin till dig. Man skall aldrig beställa mediciner från nätet, eftersom det är rent farligt att ordinera mediciner till sig själv om man saknar kunskap i ämnet.
Ring och boka en läkartid vid hvc och berätta ärligt om ditt problem, så hoppas vi på att läkaren har några goda förslag på hur saken kan behandlas.
Kram
Tessi