Abort?
08.06.2020
Hej! Min kusin ska göra abort (det ska hon faktiskt, det är inte jag om ni undrar det). Vi är nära kompisar å vi kan typ tala om allt. Hur som helst, jag trodde att det fanns en massa lagar å grejer som gjorde att man inte får göra abort hur som helst men hon sa att det bara var att säga till barnmorskan att hon å hennes pojkvän inte ville ha barnet (barnet har tydligen downs syndrom). Hon å hennes pojkvän är båda 20 år å hon sade att skulle barnet inte ha downs så skulle de ha behållit det för hon gillar barn å vill bli en ung mamma. Vad finns det egentligen för abortlagar?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.06.2020
Hej,
I Finland är det Lagen om avbrytande av havandeskap (24.3.1970/239) som ger ramarna för i vilka fall abort kan göras, men som du märker så är det inte "svårt" att få göra en abort - eftersom lagen utgår ifrån att kvinnan själv får fatta beslutet om huruvida hon kan föda/ta hand om ett barn.
• Graviditeten kan avbrytas om den har pågått i högst 12 veckor och om det på grund av kvinnans levnadsförhållanden skulle vara en betydande påfrestning för henne att föda och ta hand om barnet, om graviditeten har sin början i en våldtäkt eller om moderns eller faderns sjukdom kraftigt begränsar deras förmåga att ta hand om ett barn.
• Graviditeten kan avbrytas om den har pågått i högst 12 veckor och om kvinnan då graviditeten började var under 17 år, om hon hade fyllt 40 år eller om hon redan har fött fyra barn.
• Om man har speciella tilläggsskäl kan man anhålla om tillstånd för abort av Valvira (Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården) när graviditeten har pågått i högst 20 veckor.
• Om det misstänks eller har konstaterats att fostret har en utvecklingsstörning eller avvikelse anhåller kvinnan om tillstånd för abort av Valvira. Man kan utföra aborten före 20 graviditetsveckan eller i specialfall före 24 graviditetsveckan.
Huvudsaken är nog att det är kvinnan själv som får säga sin åsikt i saken, och även om andra människor inte nödvändigtvis håller med så bör man respektera hennes beslut. Jag hoppas att du kan finnas där för din kusin, för det är inte nödvändigtvis ett lätt beslut trots att man kanske vet att beslutet är rätt.
Kram
Tessi