Allergi
15.06.2020
Hej, jag misstänker att jag har någon allergi men vet inte vad. Senaste tre åren har jag i just denna period, i juni och vidare över sommaren haft bland annat kraftiga nysningar och kliande ögon speciellt när jag rör mig utomhus. Hur utreder jag om jag har en allergi? Allergisk

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.06.2020
Hej,
Ja, det låter som någon form av pollenallergi. Du kan utreda det genom att besöka en läkare på hvc som kan lägga remisser till ett blodprov. Vid behov kan man även få en remiss till sjukhuset där allergierna kan utredas vidare, men blodprovet brukar ge ganska tydliga indikationer på om man är allergisk och mot vad.
På apoteket finns ganska många receptfria mediciner som man kan ta för att dämpa allergiska besvär om det skulle behövas. Man skall då tänka på att välja en sort som inte gör en trött (eftersom det är en vanlig bieffekt med antihistaminer). Fråga personalen på apoteket om du är osäker.
Kram
tessi