Analsex
30.01.2020
Hej Decibel!
Jag har från tidigare ”konstig mage” och bajsar ca. 4 ggr/ MINST. Jag minns inte när jag skulle ha varit en hel dag obajsad sist.
Grejen är den att jag och min pojkvän ville ha analsex i måndags. Båda ville o vi tog det försiktigt. Jag låg på mage helt avslappnad och han hade ordentligt med glidmedel då han började med ett finger ”vänja mig”. Det gick bra tills efter ett tag då han kom till tre fingrar. Då smärtade det till och jag kunde inte fortsätta. Dessutom kändes det som om jag sku bajsa på mig, men inget kom efteråt.
Blödde klart rött blod då jag for på wc strax efter. Och sedan dess har jag inte bajsat. Så på tre dagar, o det är SÅ ovanligt för mig. Är fortfarande öm kring analöppningen och speciellt ”bakom” (mot ryggen alltså) hålet alltså. På sidan mot vaginan är det vanligt, men mot ryggen gör det skitont då man rör med fingrarna.
Tänkte försöka touschera mig själv igår (men det fanns ingen avföring nära öppningen vilket jag alltid(!) har) och det gjorde skitont då igen.
Är rädd att tarmen eller musklerna tagit skada och inte skjuter vidare avföringen mera.
När bör jag börja bli orolig? Öm i röven

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.01.2020
Hej,
Så trist att höra att det inte blev som ni hade tänkt er. Men ingen fara, ni får försöka på nytt och göra lite annorlunda nästa gång.
Det kan hända att du redan vet allt detta, men jag tänker ändå börja med en helt basic lektion i hur ändtarmen fungerar. I ändtarmen har man alltså två stycken ringmuskler. Den yttre - ändtarmsöppningen - som ganska långt är viljestyrd och kan spännas eller slappna av lite som vi vill. Dock inte helt och hållet, så om man är nervös så kan den ändå vara mer spänd än man skulle tro, därför lönar det sig att först komma in med ett finger precis som ni gjorde. Mycket glidmedel och tålamod är knepet där.
En bit upp i ändtarmen sitter sedan den andra ringmuskeln, och denna är inte viljestyrd. Du kan alltså inte genom dina tankar påverka om denna slappnar av eller inte. Den inre ringmuskeln reagerar reflexmässigt på tryck (om bajs kommer uppifrån tarmen och trycker på muskeln så öppnas den) så det som behöver göras är att långsamt, och med ett jämnt tryck röra vid denna tills den öppnar sig, det kan ta runt 20 sekunder. Så i 20 sekunder skall killen alltså hålla sig helt stilla, och ni skall bara vänta. Om man försöker trycka in någonting snabbare än så - eller tror att analsex i verkligheten fungerar som i porrfilmer så gör man fel. Då är resultatet att det gör fruktansvärt ont, och att man kan skada muskeln.
Jag tror att ni skall ta det långsammare. Och istället för att han kommer in i dig så är det du som backar bakåt mot honom, så att han kommer in i en takt som du klarar av. Hjälp gärna till med handen, som du också kan hålla ett grepp runt hans penisrot - då blir det som en "stoppare" så att han inte kan komma in längre än du klarar av. Då du känner att det tar emot så väntar ni i 20 sekunder. Om det gör ont så backar ni - det skall inte göra ont för då är det någonting som görs fel. När du känner "bajsnödighetskänslan" så är det den inre ringmuskeln som har nåtts/penetrerats.
Ta ingen stress, analsex är precis som allting annat - någonting som kan kräva lite övning. Jag tror inte att du har skadat din tarm eller musklerna på något kritiskt sätt som inte skulle återhämta sig, men nästa gång skall ni tänka på att DU är den som styr och avgör takten - inte han. Jag tror nog att din tarm kommer att vakna och börja fungera normalt när som helst, den blev på sätt och vis lite skärrad och rädd för det hastiga trycket utifrån helt enkelt. Om du inte skulle bajsa på några dagar till så kan du besöka apoteket och köpa lite laxermedel - men jag tror nog att det kommer igång av sig själv med tanke på hur aktiv din tarm annars brukar vara. Men kroppen har en tendens att försöka skydda sig själv mot sånt som gör ont, så om den inte riktigt förstod vad som hände så kanske den försöker ge ringmuskeln lite tid att återhämta sig. Det är inte heller farligt att inte bajsa på några dagar.
Hör av dig om någonting blev oklart.
Kram
Tessi