Andedräkt
04.11.2018
Hej! Hur förbereder man sej innan en kyss? Har aldrig gjort det innan. Nu tänkte jag på hur ska jag göra för att inte ha dålig andedräkt? Om jag borstar tänderna innan träffen så kan det ju ta några timmar innan kyssen och att man borstat tänderna och då brukar det kunna bli dålig andedräkt, så då undrar jag om det finns något annat man kan göra? Något man kan göra innan? Något man inte ska äta innan? Kan man ha någon läpprodukt? Kan det smaka illa att kyssa någon isåfall hur undviker man det? Kanske lite konstiga frågor men vill veta så jag är förberedd! Tack!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.11.2018
Hej.
Det bästa du kan göra är att i största allmänhet ha god tandhygien, d.v.s. borsta tänderna morgon och kväll, använda tandtråd och om så önskas tungskrapa. Det du kan tänka på mellan måltiderna är att ta ett tuggummi, så hålls munnen och andedräkten fräschare. Ibland hör man om folk som har lite panik över att de skall smaka för mycket tandkräm om de just borstat tänderna innan de skall kyssas, men jag har egentligen aldrig hört nån klaga över saken. Tandkräm smakar ju inte illa - så det är knappast ett problem.
Saker som kan ge dålig andedräkt och som du kanske vill undvika innan du skall på första dejten är vitlök, ost, tobak, snus, kaffe och alkohol. Men olika människor är ju olika känsliga så det finns också de som inte alls störs av att man smakar/luktar kaffe. I allmänhet smakar det inte illa att kyssas eftersom saliven eller munnen i sig inte smakar speciellt mycket, det är nog främst andedräkten som spelar roll.
Läpp-produkter kan du använda om du vill, men kanske att du väljer ett som inte färgar av sig eller smetar ut sig så mycket?
Borsta tänderna och tugga tuggummi så tror jag att du har läget under kontroll.
Kram
Tessi