Ångest?
03.01.2021
Hej! Jag har under ca ett halv års tid haft symptom som ökad kroppstemperatur, ont i magen, illamående, hög puls, hjärtklappningar, svårt att sova mm. Dessa symptom kommer och går lite hur som helst. Men nu på senaste tiden har jag börjat vakna på nätterna och må illa och ha ont i magen, detta kan även ske vid andra tidpunkter på dygnet men ofta i samband med att försöka sova och när jag sover. Jag kan även börja skaka från ingenstans och i princip hela kroppen darrar. Jag känner mig också kissnödig mer än vanligt. Jag själv känner mig inte stressad, oroad eller speciellt rädd som det ofta brukar beskrivas som vid ångest. Men jag undrar om detta endå skulle kunna vara någon slags ångest? Undrar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.01.2021
Hej,
På basen av dina symtom så tycker jag att du skall börja med att ta kontakt med en läkare som kan undersöka dig och lägga remisser till blodprov. Det kunde vara bra att bl.a. kolla upp dina sköldkörtelvärden för att se att det inte är avvikelser i sköldkörtelfunktionen som ställer till det. Om läkaren däremot inte hittar någon orsak till dina symtom så kan ni tillsammans fundera över om du skulle må bra av att tala med någon. Det innebär inte att du förbinder dig till att gå hos en psykolog under en lång tid, men någon anledning finns det ju till att din kropp reagerar som den gör - och då är det ju bra om man hittar orsaken till den - oavsett om det beror på fysiska eller psykiska orsaker.
Ring till hvc och boka en läkartid.
Kram,
Tessi