Är han intresserad?
02.10.2018
Jag träffad en kille på en fest som bjöd upp mig till att dansa, men så blyg som jag är sa jag nej. Efter att han gjorde det kunde jag inte riktigt släppa taget om honon och min kompis och jag försökte hålla koll på honom. Han bjöd upp mig/min kompis 3 ggr sammanlagt till att dansa men vi tackade ja endast 1 gång när vi båda dansade. Så då stod vi i en ring och dansade alla 3. Efter det dissade han oss ett tag innan han kom igen och frågade om någon av oss ville dansa. Han dansade med många tjejer men det kändes som om han tittade väldigt mycket på mig/min kompis.
Nu så har jag fått en rejäl crush på honom och kan inte sluta tänka på honom, men det lär ta månader innan vi ses igen. Men kan han vara intresserad eller inte? Lillamy02

Ungdomsinformatören Liselott svarar
08.10.2018
Hej Lillamy02!
Mjä... njä... det låter ändå inte så väldigt lovande i mina öron. Nä, jag var inte där. Nä, jag kan definitivt inte se in i hans skalle och avläsa vad han tyckte om dig den där kvällen - eller om din kompis för den delen. Men saker och ting brukar ändå sist och slutligen var precis det de ser ut att vara. Och faktum är att han frågade många tjejer om de ville dansa och han dansade med många tjejer. Det var vad som hände.
Därtill hände det att han dansade med er båda på en gång och tyvärr, det är ju inte riktigt det man är ute efter under en utekväll på dansgolvet. Att ni dansade med honom båda på en gång skulle man nog dessvärre vanligtvis tolka som att ingen av er är speciellt intresserade av honom, eftersom den personen inte vågade/ville/iddes dansa ensam med honom. Visst kan man ha en viss förståelse för att blyga, unga tjejer inte vågar göra något ensamma, men hela danskulturen (både i Österbotten och annanstans) går ju ut på att man ska våga och vilja dansa i par. Så troligen tolkade även han det som mer eller mindre diss, speciellt om ni tackade nej fler gånger än ja.
Att han frågade er båda ett flertal gånger skulle man också objektivt kunna tolka som att han inte hade så stor skillnad med vem han dansade, bara han fick dansa. Det kan såklart ändå hända att han hade ett gott öga till någon av er, men skulle han ha varit intresserad av en av er så gissar jag att det skulle ha syntes tydligare. Då skulle han tex ha tjatat mer på en av er eller försökt tala mer med en av er. Klart att det kan ha varit en viss feghet hos honom som gjorde att han även bjöd upp den andra av er bara för att hans intresse för den ena av er inte skulle synas så tydligt. Men då är det lika möjligt att han liksom bara kastade ut krokar åt random söta tjejer den kvällen för att se ifall någon enskild tjej skulle fastna på den kroken. Det i sig behöver nödvändigtvis inte betyda att han raggade eller är en player, utan att han liksom bara sonderar vattnen och som många andra, hoppades på att finna kärlek (eller närhet eller uppskattning eller sex eller annat) under en utekväll. Det är en stor orsak till att folk far på dans, så är det bara. Han kanske kände en stunds eller kvälls intresse för en av er/båda, men han fick ju faktiskt inte napp och sannolikheten är då större att man ska skippa den personen än att man ska lämna och fundera på hen. En annan stor orsak till att fara på dans är att man vill DANSA. Då kanske man bjuder upp så fort man hör en bra låt eller medan man är i dans-mode, utan att göra så stor skillnad på vem det är man bjuder upp (man kanske mer hoppas då att den personen kan dansa någorlunda bra). Är man därtill lite berusad, så kanske man inte är så blyg att bjuda upp som man skulle vara i nyktert tillstånd, så man vågar kanske bjuda upp sådana man annars inte skulle kunna tänka sig (av både vettigare och dummare orsaker).
Men som jag sa, så är saker oftast just precis vad de ser ut att vara, och det är lite farligt att försöka läsa av folk för noggrant då, eftersom många av oss nog har en tendens att börja läsa in lite för mycket i det hela då. Speciellt om vi önskar oss uppmärksamhet eller spänning eller fjärilar i magen - eller är ovana med uppmärksamhet från det motsatta könet (eller vem vi nu tänder på). Då har man tyvärr också en tendens att tolka in en hel saga i några minuters beteende.
Förlåt, förlåt, jag önskar att jag inte behövde säga allt det här. Men det är vad jag tror - observera att jag TROR, inte vet - och det skulle ju inte hjälpa er/dig om jag skrev "nämen han är säääkert intresserad, kör hårt bara". Däremot hindrar det ju inte er/dig att ändå söka upp honom eller ta kontakt - eller bjuda upp honom på nästa dans - för att kolla om en eventuell liten gnista skulle kunna leda till något mer. Lite tveksam är jag nog till den sista saken du skrev i hemliga rutan, den faran är nog onödigt stor om jag får vara ärlig. För igen, det hjälper er inte om jag inte säger vad jag tror. Det är upp till er sedan om ni vill ta till er mina råd och tolkningar eller inte, men jag förstår också om det lite tar emot att göra det. Ni skulle säkert ha velat ha ett mer positivt svar än så här :( Nå, vi hoppas att jag en vacker dag får skriva åt dig/er att ja, nu tycker jag faktiskt att det låter som att tecknen tyder på något bra <3
Kram, Liselott