Ätstörning och magbesvär

29.03.2020
Hallå hallå! Nu ska jag vara lite rakt på sak. Jag har aldrig upplevt gasbesvär i hela mitt liv, meen förra hösten började jag få gasbesvär, yey. Allt började med att jag ville gå ner i vikt och sluta äta socker för att bli av med mitt beroende. Allt detta ledde till att jag fick en ätstörning. Har tagit tag i ätstörningen men känner ändå fortfarande att den lever kvar i tankarna ibland. Får fortfarande ”anfall” då jag bara äter och äter men de är inte lika brutala längre när jag har gått upp lite i vikt. Hörde att man kan få problem med tarmen och matsmältningen när man blir av med mensen och har en ätstörning, vet inte om det stämmer men undrar om ni vet något om det? Vill verkligen bli av med mina gasbesvär eftersom det stör mig något otroligt. Vet inte riktigt vad tanken med detta var men hoppas ni ungefär förstår vad jag ville ha sagt. Hoppas ni har en bra dag! Haj haj
Ira Zetterborg

Sjukskötaren Ira svarar

01.04.2020

Hej!

Jag tror jag förstår bra :) Det låter som att balansen är aningen rubbad, och det är nog så att stora förändringar i kost och ätande kan framkalla olika fysiska besvär. Det kan handla om att mensen blir oregelbunden eller blir helt och hållet borta. Det kan också handla om olika sorters problem med matsmältningen.

Förhållande till socker och sötsaker kan ibland upplevas vara ganska svårt. Det känns som att många upplever det rätt svartvitt. Att man antingen äter "allt socker eller inget socker". Många känner att de inte kan begränsa sitt intag av sötsaker när de väl börjar äta. I själva verket är det precis det svartvita tänkandet som ofta skapar de största problemen. Flera experter beskriver att förbuden ökar på lusten att äta precis det man förbjuder. När man sedan förr eller senare äter "det förbjudna" känns det som att man överskrider gränsen, och att det inte längre har någon betydelse hur mycket man äter. Men det är dock inte sant, det har nog betydelse.

Den stora utmaningen är att hitta ett mer neutralt förhållande till socker och sötsaker, att man minskar på laddningen. Den viktigaste grunden för det här är att man äter ordentlig mat, 4-5 gånger per dag, mångsidigt och tillräckligt. Så kan man se till att kroppen får regelbunden näring och energi, vilket oftast också minskar på sötsuget. Sen gäller det att öva sig i hitta den gråa zonen mellan det svarta och vita. Det betyder man kan öva sig i att t.ex. äta en chokladstång som efterrätt och gång på gång påminna sig om att det är okej, trots att man är van vid att tänka att det är något negativt. 

Man strävar efter att njuta av det man äter, och känna efter när sötsuget avtar medan man äter. Mycket handlar om att lära sig lyssna på kroppen. Det handlar om övning, och kräver tid och tålamod. Det handlar om att vara snäll med sig själv, och inte anklaga sig själv om det inte lyckas varje gång.

Samma riktlinjer för ätandet gäller också då det handlar om att försöka återföra balansen i kroppen och matsmältningen. Det bästa du kan erbjuda kroppen är regelbundna och mångsidiga måltider. Vissa upplever ha hjälp av mjölksyrepreparat. Om det inte lättar så småningom med dessa sätt och rutiner, kan man diskutera ärendet t.ex. med skolläkare.

Sköt om dig!

<3: Ira

Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu

Skriv kommentar

OBS! Ställ din fråga vid Våga fråga.