Bara kåt vid ovulation
01.07.2020
Hej! Jag vill så gärna ha sex med min kille regelbundet, men jag känner bara att jag är kåt under ovulationen. Varje månad är jag kåt i 1-1,5 veckor helt galet och sen bryr jag mig inte alls om sex. Det är jobbigt för oss båda för jag vill ju men lusten finns inte där. Och min kille orkar inte riktigt med mig under kåtveckan, för det blir lite för mycket av det goda haha :D. Vad är fel och vad kan vi göra?
Äter inte p-piller :) Sara

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.07.2020
Hej,
Jag förstår att det kan kännas jobbigt. Det finns flera olika sidor som man får ta i beaktande här, men det är viktigt att du minns att det inte är någonting som är "fel". Människor har väldigt olika sexualdrift - och den kan variera mycket från en period till en annan. Det betyder inte att det skulle vara "rätt" om man vill ofta och "fel" om man inte vill lika ofta - det är bara olika.
Det finns lite olika forskningsresultat om detta med kvinnlig upphetsning och olika faser i menstruationscykeln. Vissa forskningar visar att det finns ett samband - medan andra visar att det inte finns det, och att det enda helt pålitliga sambandet är att kvinnor är mer upphetsade då de känner sig mer avslappnade (vilket oftast är på veckosluten - oavsett om man har ovulation eller inte.) Så jag kan inte ge dig något säkert svar på vad vetenskapen säger eftersom olika forskare säger olika saker.
Så du får nog bara förlita dig på vad du själv känner. Njut av att vara upphetsad då du är det - och försök ha tålamod med dig själv då du inte är det. Det är ju inte meningen att man skall tvinga sig till någonting man inte vill, men ni kan också testa olika saker för att få dig upphetsad även då du inte har ägglossning. T.ex. att ni bara ligger och smeker varandra - utan tvång på sex utan bara för att det är skönt att vara nära - så märker ni ju om din upphetsning skulle vakna av det. Du kan också försöka fantisera, läsa eller titta på någonting upphetsande eller fokusera på hans njutning utan att ha vaginalt sex. Det finns ju andra anledningar till att sex är trevligt än bara för att tillfredsställa sin lust. Det är också ett sätt att vara nära varandra och förstärka de band som finns mellan er. Men det är ju förutsatt att det känns okej att vara fysiskt intima utan att du känner den primära upphetsningen. Som jag tidigare skrev - du skall inte tvinga dig själv till någonting.
Men jag tycker inte att du skall läsa in för mycket i detta. Bara för att det känns så just nu betyder inte att det alltid kommer att kännas likadant. Du är ung och din kropp och dina sexuella behov förändras hela tiden (den utvecklingen upphör egentligen aldrig.). Jag tror inte att någonting är fel, försök istället att se det positiva i att känslorna lever hela tiden.
Kram
Tessi