Bara vänner?
12.02.2014
Hej Decibel! Visste inte riktigt vilken kategori jag skulle placera min fråga i så jag frågar här. Det finns en kille i min klass, vi är ganska bra kompisar och sådär. Vi pratar i skolan och i bussen. Han har nästan fler flickkompisar än pojkkompisar. Han är jätterolig och snäll men vill han bara vara kompisar eller vill han nåt mer? Han pratar ofta med mig på timmarna när vi sitter brevid varandra. Min ena kompis har känt honom länge och hon och några andra av mina kompisar tror att han är intresserad. Men jag vet inte, för han står ju nästan alltid och pratar med en annan tjej på rasterna. Vad tror ni? Tacksam för svar Undrande tjej

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
17.02.2014
Hej Undrande tjej!
Ja huvva, sådana här situationer är alltid lika svåra att förstå sig på. Vill han något mer än att bara vara vänner? Är man själv mera speciell för honom än de andra tjejkompisarna? Kan kompisarna tyda honom rätt när de menar att han är intresserad - eller ser de bara romantisk i minsta lilla leende? Vad meeenar han, vad viiill han???
Hm... om du skulle ta och göra ett litet test på honom? Hur skulle det vara om du försökte få honom att se dig som en Tjej, inte bara en kompis, och framförallt som en tjej som kunde vara potentiellt flickvänsmaterial, alltså någon som har ett kärleksliv, killtycke, som andra "ser" osv? Hur du väljer att göra det här måste du själv bestämma, för du kan ju inte gå så långt ifrån din egna personlighet, era vanliga samtalsämnen osv så att det blir mystiskt. Kunde du kanske tala om tidigare pojkvänner när han är med? Om snygga killar överlag? Om hur en bra pojkvän kunde bete sig? Om vad som är romantiskt? Om hemliga beundrare? Något, så att han inser att hej, du är ju någon som kunde bli något mera än bara kompis?
Om du gör det på ett för er naturligt sätt och han då reagerar med att bli konstig, tyst, underlig, generad eller nervös, så kan det hända att han har lite känslor för dig. Detsamma om han tex börjar fråga mera på ett lite undrande sätt tex om vad mera en romantisk pojkvän borde göra, om du skulle kunna bli intresserad i en sådan eller sådan typ osv, så kanske det också är positivt. Om han däremot retar dig precis som dina andra kompisar, verkar vilja veta mera bara av kärvänlig nyfikenhet eller till och med erbjuder sig att "hjälpa till" för att du ska tex få kontakt med en viss kille, så är det negativt. Då känner han nog mera vänskap för dig. Det här testet är inte bombsäkert, men kan ge en vink om vad han känner. Risken kan ju vara att han blir svartsjuk på någon du talar om eller att han tror att du redan är "upptagen" och därför ger upp hoppet att få dig, så man ska nog ta det varligt i alla fall.
Sedan kan det också vara bra att skapa mera chanser för något att hända. Se, stämningen är ju alltid lite annorlunda tex i klassen eller skolbussen mot vad den är tex hemma hos någon, på fest eller "ut på byijin". Bara under en hemma-filmkväll brukar många fler chanser förekomma, speciellt om man skapar dem också tex genom att sitta bredvid och kanske krypa ihop mot honom när filmen blir för spännande. Eller starta en kittlings-match eller liknande. Klassiker, javisst, men det är ju för att de så ofta fungerar ;D
Pröva med de här knepen nu först, så ska vi se om de funkar på honom! :D
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna