Besviken på milin
04.01.2021
Hej! Är så arg och lessen över att min pojkvän åkte till milin. Jag vet att han inte kan göra något åt det men blir så lessen. Vet inte hur jag kommer att klara av detta. Har gråtit hela dagen nu. Vet inte vad jag ska göra för att må bättre. Det är säkert många i samma situation som mig just nu Snälla svara så snabbt som möjligt så får vi alla flickvänner tips på hur vi ska klara av mili tiden.

Ungdomsinformatör Kix svarar
05.01.2021
Hejsan!
Tack för att du skrev in till oss. Det är förståeligt att du känner dig ledsen och upprörd av en så stor förändring, hoppas du har kunnat sova inatt <3
Den första tiden han är inne kommer antagligen kännas som den jobbigaste för er båda. I det militära så är den första tiden den intensivaste och han kommer antagligen vara ganska trött. Efter en tid så kommer det börja gå lättare, när ni vänjer er mera med situationen och han får komma hem oftare. Jag talar av egen erfarenhet när jag säger att det kommer börja gå lättare, fastän det känns jättetungt nu! Det är klart att ni kommer sakna varandra mycket, men man kommer snart in i de nya rutinerna, och det är ju bara för en viss tid, inte för alltid.
Som tur är kan man ju idag skicka meddelanden och ringa till varandra (det är ju förstås inte samma sak som att kramas, men ändå). Nu i början kommer han som sagt ha en mera intensiv tid och kanske inte kunna ha telefonen på sig så ofta, men vartefter kommer ni kunna höras mera.
Det här är kanske inte helt vad du vill höra nu MEN på ett vis så kan det här vara en bra tid att öva på er självständighet som individer. Som ett par är man ju två olika människor, och en relation mår bäst av att man ser till att ta hand om sig själv som individ också. Om båda parterna i en relation vet att de kan stå starka på egna ben så blir också hela grunden i relationen starkare! Det är en vetskap ni kommer ha nytta av speciellt när ni blir äldre.
Jag skulle rekommendera att du hittar något/några projekt som du kan investera DIN tid i nu medan han är i milin, och satsar på att stärka dig själv i dina mål i livet, nu när du har mera egentid. På det viset går tiden snabbare för att du också hålls upptagen med nåt! Då kan ni sätta tid på era nuvarande livsprojekt in i veckorna och sen fira med att få umgås när han kommer hem på helgerna, och ta vara på kvalitetstiden tillsammans. Många upplever faktiskt att förhållandet blir starkare av mili-tiden, eftersom man börjar kommunicera sina känslor till varandra på ett annat sätt än innan, och man börjar uppskatta tiden med den andra ännu mera när man behövt uppleva saknaden utan den andra! Så försök tänk det som en prövning för att stärka er, inte dra er isär (även om ni fysiskt är isär).
Jag skulle också rekommendera att du sätter mera tid än innan på vänner och familj, för att ha så många stödjande människor runt dig som möjligt som minskar ensamhetskänslorna. Kanske har du andra vänner vars pojkvän har åkt in i milin nu? Ni är ju i samma situation, så det skulle kanske kännas bra att träffa dem, kanske ordna nån sleep-over eller så och bara prata!
Om du har svårt att sova utan honom så kanske du kunde skaffa nåt sorts stort mjukisdjur eller nåt sånt, bara så du får känslan av att krama något tryggande. Strunta i att du är den ålder du är, det kan kännas tröstande för vem som helst när det känns tungt :)
Sen sist och slutligen så tror jag det är bra att helt enkelt försöka acceptera hur läget ser ut, och dina känslor kring det. Acceptera att du saknar honom jättemycket och att det är tungt. Låt dig själv känna allt det, och gråt om du behöver gråta. Det är okej att inte vara okej just nu, men vet att det blir bättre igen <3 Ta stöd i varandra, och prata om det med folk du känner dig bekväm med.
Ta hand om dig! Ni kommer nog att fixa det här.
Kram, Kix