Blir alltid äcklad efter sex
26.01.2023
Hej Decibel!
Jag har ett problem som jag bara inte kan släppa. Jag är en tjej på 18 år som har haft en del sexuella partners plus personer jag gjort annat med fast vi inte haft sex (dock aldrig varit i en relation). Och vill bara börja med att säga att jag inte har en skamfylld eller tabubelagd relation till sex. Har alltid talat öppet om det med vänner och min mamma var väldigt pedagogisk om sex när jag var yngre. Har heller ingen komplicerad relation till min sexualitet, är öppet bisexuell (många av mina vänner är också queer) och har varit med både tjejer och killar.
Men det finns dock ett problem: morgonen efter, eller en stund efter jag har varit med någon på ett sexuellt sätt känner jag mig jätteäcklad. Det här har hänt med alla jag haft riktiga känslor för och alla som bara varit en fling. Personen jag varit med äcklar mig alltid efteråt. Det brukar gå om efter någon dag men före det går om kan jag inte ens förstå mig på hur jag någonsin ville vara nära personen. Det är så konstigt, för under "akten" vill jag alltid fortsätta och skulle aldrig gå med på något emot min vilja. Så jag undrar typ om det är något fel på mig, eller är det här vanligt? Kallas det för något? Hur kommer det sig att jag i ena stunden är väldigt attraherad av någon och vill ha sex med den men i andra äcklas jag bara vid blotta tanken på dem??
Alltid när jag talar med vänner om det säger dom typ bara att jag inte ska känna mig smutsig eller skamsen på grund av sex. Men jag vill understryka att det faktiskt inte är det som är problemet. Som sagt, har aldrig haft en skamfylld relation till sex! Och det handlar inte om äckel över mig själv utan över den andra parten.
Snälla hjälp mig att förstå mig på det här! För jag vill ju kunna vara med folk jag tycker om. Den här problematiken har på riktigt förhindrat förhållanden med personer eftersom jag skjutit bort dem efter att vi har varit fysiska. Det har hänt att nån har uppfattat det som att jag bara utnyttjade dem för sex och sån vill jag verkligen inte vara!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.02.2023
Hej,
Först och främst vill jag be så mycket om ursäkt för att du har fått vänta på ditt svar. Förlåt för det, jag vet att det är irriterande att vänta.
Jag tror inte att det du upplever är speciellt ovanligt, men det man skall komma ihåg i alla saker som har med sexualitet att göra är att ALLA är olika. Det som kan verka "enkelt" eller "rätt" för en person är inte nödvändigtvis det för en annan. Ditt problem är kanske inte ett som direkt går att lösa bara genom ett svar, så OM du har möjlighet att tala med en sexualrådgivare irl på den ort du bor så kanske det skulle vara en idé. Du kan testa att kontakta preventivrådgivningen och se om de har någon som de kan remittera dig till. De flesta problem av detta slag är inte heller någonting man kan ändra på i en handvändning eftersom de handlar om ens huvud och sättet man tänker. Det låter jättebra att du har vänner och en mamma som man kan tala öppet om - men även om man på ett teoretiskt plan kan uppleva att man är öppen och har ett okomplicerat förhållningssätt till sex så kan det ändå hända att den typ av sex man har är fel för just en själv. Förstår du hur jag menar?
Det finns mycket angående ditt sexliv jag inte vet eller känner till. T.ex. hur du har träffat dina sexualpartners och vilken relation du har haft till dem innan ni har haft sex. Har det t.ex. varit personer som du har varit väldigt nära och haft starka känslor för en längre tid redan innan ni hade sex? Händer det att du blir äcklad av personen också om ni inte gör någonting sexuellt utan t.ex. bara ses och dricker kaffe?
Jag tror att du skall testa att ta saker riktigt, riktigt långsamt nästa gång du träffar någon som känns speciell. Det är helt okej att berätta för personen varför du vill ta det långsamt och stegvis. Det jag föreslår är att du försöker att helt ta bort pressen på att ha sex, och istället börjar med att lära känna personen. Jag förstår att det samtidigt gör insatsen större om man hinner förälska sig i personen och då är ännu räddare att man sedan skall bli äcklad, men jag tror samtidigt att risken för att du skulle bli äcklad är mindre eftersom du har en starkare anknytning till personen.
Sedan bara ett konstaterande - det passar inte alla att ha "casual sex". Även om man på ett teoretiskt plan tycker att det skulle vara fungerande att bara träffa bra typer för sex utan att det finns så mycket känslor inblandade så kan det hända att det inte är din grej. Det är klart att man fysiskt kan klara av att ha sex med nästan vem som helst och t.o.m. njuta av det under tiden - men att det ändå inte passar en som person eftersom man kanske behöver en annan anknytning än så. Det är inte alls ovanligt att man som person behöver känna förälskelse för en person för att vilja ha en sexuell relation - även om man i största allmänhet förstår att sex inte behöver ske på det sättet utan kan bygga enbart på attraktion.
Jag tror att man har svårt att lura sin egen hjärna. Och det att du upplever obehag och äckel efter att du har haft sex känns en signal från ditt huvud på att det du var med om inte var riktigt okej på alla plan, att det gick för snabbt eller var fel person. Det innebär inte att det har skett någonting mot någons vilja, eller att någon nödvändigtvis skulle ha blivit utnyttjad. Kulturen som finns kring sex idag är ganska långt det att det skall få vara casual och att det är någonting man kan göra bara för att det är roligt och skönt. Och jag tycker att det är jättebra - men det innebär ändå inte att alla fungerar så (fast man kanske skulle vilja det). De saker som kanske fungerar för ens vänner är inte nödvändigtvis rätt för en själv - även om man kan vara hur okej som helst med det på ett teoretiskt plan och inte känner skam över sex som fenomen.
Jag inser att detta kanske inte alls är vad du vill höra, för det känns som att man idag borde tycka att sex är fritt och enkelt, men det som är rätt för andra människor är inte nödvändigtvis det för just dig just nu. Vi skall minnas att du inte är speciellt gammal ännu, och att sex faktiskt ÄR ett väldigt intimt sätt att vara tillsammans med andra. Ens egen sexualitet fortsätter att förändras och utvecklas under hela livet (om man har tur) så det är helt okej att man inte har alla svar på alla frågor direkt, det är en process att lära sig hur man fungerar och det är helt okej.
Så mitt förslag är alltså att du skall ta bort all press och tänka på det som att du först och främst väntar tills du blir intresserad av någon. Och sedan långsamt framåt. Hålla handen - känna efter. Kramas - känna efter. Kyssas - känna efter. Ta det ett steg i taget under en längre tid och känn efter. Gå inte för snabbt utan ett litet steg i taget. Se inte på sex som huvudmålet utan personen som du lär känna. Om du lämnar utrymme för reflektion mellan träffarna så kanske du hinner reagera dina egna känslor och tankar, och förhoppningsvis efter att ni lärt känna varandra och tagit det väldigt långsamt så kan ni vara mer intima och det är då någonting ni gör tillsammans - inte åt varandra, om du förstår skillnaden?
Jag tror hur som helst inte att det är något fel på dig, jag tror bara att du behöver tid att lära känna dig själv som sexuell person, och det kan ibland vara överraskande. Det finns så många saker jag gärna skulle diskutera med dig, men det är svårt via detta forum. Därför vill jag uppmuntra dig att tala med en sexualrådgivare som kanske kunde hjälpa dig. Även om jag är ganska säker på att det är saker du kan komma underfund med också på egen hand, men ibalnd är det lättare med lite hjälp :)
Många kramar,
Tessi