Blod i avföringen
18.05.2020
Hej!
Vad kan blod i avföringen bero på? Har haft det nu i ca två veckor. Det gör också lite ont när jag har avföring. Äter annars normalt och har inga allergier.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.05.2020
Hej,
Ofta beror blod i avföringen på att det finns ett litet ytligt blodkärl i ändtarmen som blöder. Kanske du har haft ovanligt hård mage under de senaste två veckorna som har gjort att du tvingats krysta mer än vanligt då du går på toaletten? Det kan också vara en liten hemorrojd någonstans inuti ändtarmen som blöder, det skulle förklara varför det gör lite ont.
Det du kan börja med är att försöka äta mer fibrer så att din avföring skulle vara lite mjukare. Ät t.ex. lite mer mörkt bröd eller mer frukt/grönsaker. Oftast brukar hemorrojder läka av sig själv bara man ändrar lite på kosten. Om smärtan känns vid ändtarmsöppningen kan du också använda en salva som heter Sheriproct Neo som du kan köpa utan recept från apoteket.
OM problemet skulle fortsätta eller smärtan/blödningarna bli värre så kan du ta upp saken med en läakre, men det är väldigt vanligt att man har blod i avföringen nån gång och det behöver inte vara allvarligt. Så länge blodet är klart (d.v.s. rött - inte mörkt eller svart) så brukar det tyda på att blödningen finns ganska långt nere och då beror det oftast på just förstoppning eller trög mage. Drick mycket vatten och ät mer fibrer och följ med en vecka - efter det kan du kontakta en läkare om det inte skulle gå över.
Kram
Tessi