Börja med antidepressiva
03.04.2020
Heejj! Jag undrar hur man får ut antidepressiva tabletter, eftersom jag känner att jag behöver och vill testa det. Går till en psykolog och talar om mina tvångstankar, och har ett otroligt stort kontrollbehov. Anledningen till att jag frågar är att jag inte har vågat ta upp hela den ”antidepressiva” delen med min psykolog, eftersom jag inte tror att hon skulle tycka det är bra. Men jag tror det skulle hjälpa mig otroligt mycket eftersom jag är otroligt socialt begränsad pga mina tvångstankar och katastroftankar. Jag kan liksom inte ens åka ut med kompisar utan att komma på ”situationer” som skulle kunna hända, som då ger mig ångest och gör att jag stannar hemma. Vill liksom veta om man kan få ut antidepressiva bara sådär eller vad ska jag göra? En ångestfylld liten unge
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
24.04.2020
Hej,
Antidepressiva mediciner kan man inte få ut utan recept av en läkare. Eftersom du är så ung så antar jag att din psykolog först vill kartlägga dina besvär och sedan lära dig utmana dessa katastroftankar på egen hand genom att motivera dig att utsätta dig för de situationer som du är rädd för. Det är ingenting som går snabbt att göra utan man måste ha ganska långt tålamod med det. Antidepressiv medicinering bör man inte påbörja innan man prövat alla andra medicinfria alternativ och utvärderat vilken effekt de haft. Om psykologens metoder inte förbättrar din situation utan du börjar må sämre, desto större skäl är det att diskutera medicinering med en läkare. En vanlig läkare på hälsovårdscentralen kan du ta kontakt med. Du ska inte oroa dig för vad din psykolog tänker om du tar upp medicinering och vill diskutera det. Terapisamtalen ska kännas meningsfulla för dig och de blir de inte om du försöker undvika frågor som är viktiga för dig för att du tror att psykologen inte skulle tycka om det.
Vänliga hälsningar Camilla