Confused
02.03.2019
Hej! Jag har en kille. Jag och min kille har börjat ta på vara dra. Jag tror vort mästa drag kommer vara samlag. Men jag är lite orolig, kommer jag blöda? Och varför blöder vissa vid första sexet?? Behöver hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.03.2019
Hej.
Det är nästan omöjligt för mig att svara på om du kommer att blöda vid första samlaget eller inte. Vissa tjejer blöder, andra inte. Det finns inget rätt eller fel i detta och det går inte helt att påverka. Anledningen till att vissa tjejer blöder är att slidkransen i underlivet kan vara olika mycket veckad, och då kan den brista lite och blöda då man för in någonting i slidan. Oftast är det bara vid det första, eller de första samlagen man har som man blöder, och det är sällan någon stor mängd blod utan mer som en sparsam mens.
Det ni kan göra för att minska risken att du blöder är att ha ett långt förspel så att du själv är tillräckligt upphetsad och avslappnad. Ni kan också använda glidmedel - som minskar friktionen på slemhinnan.
Anledningen till att det kan göra ont första gångerna man har sex kan dels bero på slidkransen, men också på att man spänner sig och är nervös. Detta är inte heller helt viljestyrt. Det kan hända att man själv upplever att man inte alls är nervös, men att det ändå känns svårt. Då får man backa lite. Ha förspel och smeka varandra en stund till så brukar det lösa sig.
Och kom ihåg att ni inte behöver skynda, ni hinner nog. Det är bättre att ta det långsamt så att båda hinner med.
Kram
Tessi