Crush!!
29.09.2018
Jag har haft crush på en tjej i ett tag nu och jag vet inte vad jag skall göra! Jag skulle vilja börja skicka med henne men jag vet inte vad jag ska skicka utan att verka konstig.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
08.10.2018
Hej!
Det här är nog ett av de mest klassiska problemen inom kärlekslivet: "hur ska jag få kontakt?". Men vet du, det märkliga är att det sällan faktiskt är sååå svårt i verkligheten som vi får det att verka i våra huvuden. Se, det hör ju liksom till symptomen på att vara förälskad eller kär att man blir väldigt blyg och osäker på sig själv - och det leder ofta till att man överdriver alla faror och risker i sina tankar, att man tror att det värsta säkert kommer att hända och att man tänker i ytterligheter, tex "hon hatar mig säkert" eller "säger jag ens lite fel, så kommer hon att tycka att jag är världens loser". Men det är ju bara så det känns inom oss när vi är förälskade, det behöver överhuvudtaget inte bli så på riktigt.
Så faktum är att det inte spelar så stor roll som vi tror VAD vi säger när vi försöker få kontakt med någon vi gillar, utan det handlar faktiskt mera om vad vi GÖR, alltså ATT vi överhuvudtaget tar kontakt. För nog är ju den där tröskeln att få ur sig ett enkelt litet "hej" så himla hög ibland, att det förblir ogjort det att vi överhuvudtaget öppnade munnen åt den här människan vi gillar. Vi vågar inte, och då kan ju inget hända, då tar det stopp där. Så att göra något är det som avgör, om det så är att öppna munnen och tala med henne, hålla upp dörren mot henne, le mot henne och möta hennes blick eller på annat vis visa att du SER henne.
Sedan spelar det absolut noll roll om vi säger hej, tjena, godda. På samma sätt spelar det noll roll om du frågar henne om en läxa eller kommenterar vädret eller lärarens frisyr eller senaste Idol-avsnittet eller vad du nu väljer att använda för ursäkt för att börja prata med henne. Det är ju ATT du börjar prata med henne som spelar 100% roll! Det finns ingenting så brilliant och fantastiskt du skulle kunna säga som automatiskt skulle få henne att smälta som isglass i solsken. Och det finns faktiskt väldigt få saker du skulle kunna säga som skulle få henne att bitchslappa dig och kalla dig äckel. Det skulle vara något sexuellt om hennes kropp då, men jag vågar tro att du har mer vett än så. Speciellt efter alla #metoo-diskussioner.
Så försök att inte hänga upp dig på vad du ska säga, utan din uppgift är att våga öppna munnen och börja prata med henne! Det är "allt" du behöver tänka på. Försök att dessutom komma ihåg att se vänlig och trevlig ut medan du gör det, och att just möta hennes blick och le. En blick säger mer än tusen ord sa man förrivärlden, och ja, det stämmer ännu. En varm, öppen, intresserad blick - det måste du våga ge henne för att ni ska ha någon chans. Jo, hon kanske, kanske börjar fundera att tänk om du har känslor för henne. Men det är inte heller farligt, utan det är ju egentligen det nästa som behöver ske för att ni ska komma någonvart. Hon måste börja fundera att hej, du är ju en pojke! Undras hur det skulle vara att vara tillsammans med dig? Undras hurudan du är? Undras hur det skulle kännas att kyssa dig?... Om hon inte funderar på de här sakerna, så kan hon inte bli kär i dig. Och för att få henne att börja fundera, så behöver hon få något slags puff i ryggen att göra det, tex av att du plötsligt kommer fram och pratar med henne, du som aldrig pratat med henne förr. För du har ju redan testat att finnas, tyst och försiktigt, i hennes närhet, och hon blev inte dödligt förälskad i dig av det. Så nu måste du samla mod och ta nästa steg. Det finns ingen omväg runt det.
Så modigt bara, vännen! You can do it!
Kram, Liselott