Crush problem
02.06.2019
Hej!
Jag är en kille, ska börja åttan i höst. Förr var jag på g med en tjej i min klass. För ungefär två veckor sedan slutade vi vara på g. Vi sa att vi bara skulle vara vänner. Men vi båda tycker ännu om varandra lute grann. Hon lite mer än jag. För några dagar sedan sa hon att hon crushade på någon ny. Då sa jag okej. Några dagar senare sa jag att jag crushade på en annan tjej i klassen. (Som hob dessutom tror att jag har varit med och skickat medan vi var på g) Då blev hon svartsjuk:( Jag frågade henne typ om jag inte fick tycka om henne fö henne nu när vi bara är kompisar. Hon sa: Jo. Men det verkade tveksamt. Jag började skicka med den andra tjejen och hon började skicka till mig med. Det har vi gjort i några dagar nu, och jag undrar om det äns skulle vara rätt, att så fort börja med en ny tjej. Jag och min gamla tjej har ju ännu bra kontakt, och jag vill ju inte att hon ska bli ledsen eller nåt. Men samtidigt skulle jag mycket gärna vilja veta om min nya crush gillar mig alls:( Förälskad och orolig

Ungdomsinformatör Ida svarar
04.06.2019
Hej!
Jag tycker det är fint av dig att visa hänsyn och att du inte vill såra henne. Fastän man båda två har kommit överens om att det är slut och att man ska bara vara vänner, så kan man bli ledsen(eller påverkad på nått sätt) när den andre fattar tycke för någon ny. Det är mycket vanligt och absolut inget konstigt. Ni båda verkar ju ändå acceptera att ni tycker om någon annan nu. Jag kan även förstå att det kan kännas jobbigare för henne om hon tror ni har haft kontakt när ni hade på g också.
Det går tyvärr inte ibland att undvika att någon blir sårad. Alla har känslor och upplever situationer på olika sätt. Det du kan göra är att vara ärlig med dina känslor och vad du tycker, samt också försöka förstå det från hennes synvinkel.
Du skall absolut läar känna din nya crush bättre ifall det är det du vill. Det behöver inte gå så snabbt allt, då kanske hon som du hade på g med har lättare att hantera de hela också. Ta en dag i taget. Du måste också tänka på vad du vill göra och vem du vill umgås/prata med. Så frågan till dig är nu vad vill du? Ta hand om dig!
Kram, Ida