Förkrossad..
14.11.2016
Jag och en kille gillar varann och jag var till honom förra fredagen. Vi hade sex och vi var bara på g. 2 dagar senare skrev han att han inte klarar av det här, att han tycker jag är underbaraste han känner osv, men både han och hans vänner tycker att han ska vara singel, för han klarar inte av förhållanden.. Och att han bara kommer såra mig och att han är en dålig person. Jag känner att han bara hittar på ursäkter, att han bara ville utnyttja mig för sex.. För han skriver åt mig att han vill inte jag ska må dålit, att han inte är bra osvosv.. Men på samma gång säger han att han vill vara med mig och tycker om mig.. Och jag sa till honom att han är enda jag vill ha, att han inte är en dålig person i mina ögon osv, men han brydde sig inte.. Igår var han sur på mig, vet inte varför.. Kanske jag bara borde gå vidare.. Men hur ska jag komma över honom?.. Jag gillar honom verkligen och vill vara med honom.. Hur ska jag ta reda på, varför vill han inte vara med mig? Vad ska jag göra? Vad ska jag säga åt honom?.. Jag kan inte komma över honom.. Kärlek

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.11.2016
Hej,
Jag är ledsen att det inte utvecklades på det sättet du hade hoppats. Det är alltid svårt att få sitt hjärta krossat och då man upptäcker att ens känslor inte är besvarade. Och jag kan ju tycka att han har alldeles rätt ifråga om sig själv, att han kanske inte är en så bra person som först talar vackert till dig, sen har sex med dig och efteråt inte vill ha någonting med dig att göra. Jag är ledsen att du måste gå igenom det, och jag förstår absolut om du känner dig lurad.
Jag känner mig tvungen att säga det, även om det ju i princip saknar betydelse eftersom ingen kan ändra på det som redan har hänt. Men jag tycker att du är för ung för att ha sex, och med tanken på åldersskillnaden mellan er så tycker jag också att det är svagt av honom att ha sex med dig. Om några år så skulle den åldersskillnaden knappt vara märkbar, men i nuläget är det frågan om om det t.o.m. skulle kunna få rättsliga följder för honom att han har haft sex med dig med tanke på att han räknas som tillräckligt gammal för att ha sex, men inte du. Med dethär menar jag inte att jag nödvändigtvis tycker att du skall anmäla honom till polisen, men många gånger är det exakt detta som man försöker förhindra med lagar som den om sexuell skyddsålder och sexuell självbestämmanderätt.
Jag kan ju inte vara säker på vad som egentligen hände mellan er, men det låter som om du kanske hade hoppats på att ni skulle bli tillsammans, och du kanske tyckte att du ville ha sex med honom eftersom du då betydde någonting för honom och du hade hoppats på att det skulle bli någonting mer? Det är inte alls någonting konstigt med att resonera som du gjorde, människor i alla åldrar tänker så, inte bara unga personer. Men skillnaden är ändå den att om det är två fullvuxna personer det handlar om så är det inte olagligt även om det skulle vara så att den ena personen rätt och slätt utnyttjar den andra personens känslor, men i ert fall var det faktiskt det.
Det är ju möjligt att han faktiskt tycker om dig, och bryr sig om dig, men att han (och hans kompisar) egentligen vet om att du är för ung. Och att han nu kanske blev lite rädd då han insåg det. Men det ändrar ju inte på det faktum att han gjorde fel, även om han skulle tycka om dig.
Det är viktigt att du vet om att DU inte har gjort någonting fel. Det är ju just därför det finns en skyddsålder, och de som är över den antar man att kan förstå att det är de som skall kunna ta ansvar för vad de gör. Jag tror att du gör bäst i att försöka komma över honom. Jag vet att det inte är lätt, och att det känns hemskt att han inte blir din då ni ändå var så nära. Du har rätt att vara ledsen, det har man då man har fått sitt hjärta krossat. Och du har rätt att vara arg på honom, för hur man än vänder på saken så har han gjort fel. Och slutligen så har du rätt att fortsätta vara kär i honom, för vi väljer trots allt inte vem vi förälskar oss i. Men försök att tänka på det som att OM det verkligen är meningen att det skall bli ni två så kommer den chansen att dyka upp pånytt nångång längre fram i tiden då han har mognat tillräckligt mycket för att förstå sitt ansvar mot andra och du befinner dig på rätt sida av lagen för att ni skall kunna ha sex.
Jag hoppas att du kan komma över honom, och att du kan se att det sättet han har behandlat dig på inte är rätt. Du är värdefull och förtjänar att bli behandlad bättre <3
Många kramar
Tessi